Leerlingen van De Hervormde School Opheusden bij het gemeentehuis. (foto: Gemeente Neder-Betuwe) Foto: Gemeente Neder-Betuwe

Burgemeester draagt ambtsketen niet in bed...

OPHEUSDEN - Woensdag 9 oktober waren leerlingen van De Hervormde School uit Opheusden aan de beurt om via workshops in de raadzaal van het gemeentehuis eens wat verder kennis te maken met de gemeente.

Burgemeester Jan Kottelenberg was in vol ornaat, met ambtsketen, en liet in zijn welkomstwoord weten het belangrijk te vinden dat kinderen meedenken en meedoen. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. De leerlingen kwamen met praktische vragen als: “Burgemeester, heeft u die ketting ook in bed om?” en “Wordt u ook betaald?”. Wat blijkt? De ambtsketen draagt hij alleen bij belangrijke gebeurtenissen - als een school op bezoek komt bijvoorbeeld - en ja, hij wordt betaald.

Gemeentewereld
De leerlingen werden daarna meegenomen in de wondere wereld van de gemeente met z’n politiek, het college en de ambtenaren. Ook werd in groepjes gewerkt aan nieuwe plannen die beoordeeld werden door onder anderen wethouder Nees van Wolfswinkel. Die was aangenaam verrast door de slimme plannen van de leerlingen. “Zoiets is best moeilijk weet ik, want het college en de raad werken ook aan zoiets.” Hij gaf nog de tip mee: “Denk ook aan genoeg parkeergelegenheid.”

Deze workshops worden het hele jaar door succesvol aangeboden aan de hoogste klassen van de basisscholen in Neder-Betuwe. Gemeenteraadsleden geven deze workshops.