Impressie van het plan aan de rotonde Loostraat in Bemmel. (schets: Breure en Janssen BV)

Bouwvallige puist maakt ruimte voor luxe bewoning

BEMMEL - Er komt schot in de vervanging van een bouwvallige puist voor een luxe appartementengebouw met penthouse. Het college heeft ingestemd met een ontwerpbestemmingplan Loostraat Bemmel.

Het project is ontwikkeld door Van Wijk Vastgoed. De projectontwikkelaar die ook plannen heeft voor een appartementengebouw op de plek van de zaal van Het wapen van Bemmel. De voormalige huisartsenpraktijk aan de Loostraat is bij de gemeente al jaren een doorn in het oog. In 2016 werd het op de zogenoemde excessenlijst geplaatst. Dit als nieuw wapen tegen verpauperde panden die aantoonbaar het gevaar opleveren, dat het op korte termijn zou instorten of aan de buitenzijde behoorlijk is beschadigd of verwaarloosd. Anders staat de gemeente machteloos, zo verwoordde wethouder Theo Janssen in 2016 de gevoelens van het college. Nu is er licht aan de horizon. "Eindelijk. We zijn hartstikke blij", zo verwoordde wethouder Helga Witjes de mening van het huidige college.

De vraag naar luxe appartementen in Lingewaard is groot. Het ontwerpbestemmingsplan moet nog door de procedure en voor vaststelling naar de gemeenteraad, maar méér aspirantkopers dan te bouwen appartementen hebben zich al gemeld. Er is één hobbel die roet in het eten kan gooien. De stikstofcrisis. Als gevolg daarvan is volgens het college onduidelijkheid ontstaan over de voortgang van diverse projecten.