Bloemenstrook Groenewei begin augustus. (foto: Judith Ruhe)
Bloemenstrook Groenewei begin augustus. (foto: Judith Ruhe) Foto: Judith Ruhe

Bloemenstroken in Bemmel

BEMMEL - Misschien is het u al opgevallen dat het dorp Bemmel dit jaar iets bloemrijker is geworden? Vanaf het voorjaar heeft er langs het park De Ward in Bemmel een bloemenstrook in bloei gestaan. Buurtbewoners hebben dat in samenwerking met de gemeente en met advies van Lingewaard Natuurlijk opgezet.

Maar dat is niet het enige initiatief. Vanaf mei hebben enkele buurtbewoners van de Groenewei in Bemmel ook en paar kleine bloemenstroken aangelegd. De gemeente heeft gezorgd voor het bewerken van de bodem. Het inzaaien van de bloemenmengsels en het onderhoud nemen de bewoners op zich. Omdat hier het inzaaien later heeft plaats gevonden, staan de mengsels op dit moment pas in bloei.
Waarom bewoners dit initiatief nemen? Het is veel in het nieuws geweest hoe slecht het met de insecten gaat en hoe belangrijk die zijn voor onze voedselvoorziening en de natuur zelf. Door bloemenstroken aan te leggen wordt onze buurt niet alleen kleurrijker, maar helpen we de o.a. de vlinders en bijen ook een handje. Of we al effect zien? En of; dit jaar fladderen er -ondanks de droogte in juni en hitte in de zomer- meer vlinders rond in onze wijk. In het najaar gaan er bolletjes de grond in, zodat het voorjaar met frisse kleuren begint en er nectar is voor de eerste insecten.

"Wilt u meer weten over deze initiatieven? Neemt u dan contact op met de gemeente. Nog wat tips van enkele bewoners: begin klein en rustig aan, betrek zoveel mogelijk omwonenden erbij, en zorg voor een goede communicatie (vooraf). En heb vooral geduld, dan wordt alle moeite zeker beloond!"