Feestelijke opening ‘Uchtapad’, het nieuwe Klompenpad in Ochten

OCHTEN - Op zaterdagochtend 24 september is de feestelijke opening van het Klompenpad Uchtapad door het prachtige buitengebied van Ochten en Eldik.

Wethouders Herma van Dijkhuizen en Stefan van Someren van Neder-Betuwe en Arjan Vriend, directeur-bestuurder van Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) onthullen op die dag het startpaneel in het bijzijn van de vrijwilligers en de deelnemende grondeigenaren.
De start is om 10:00 uur in het dorpshuis in Ochten. Iedereen is welkom. Daarna volgt een wandeling over een deel van het Klompenpad. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Het verhaal van de streek

Het Uchtapad vertelt het verhaal van de streek, het landschap en haar bewoners. De route voert u door de uiterwaarden van de Waal, over de zomer- en winterdijk en langs relicten van verdedigingswerken en oude sporen van dijkdoorbraken. Het Klompenpad leidt door een afwisselend landschap met water, boomgaarden, weilanden, akkers en door het dorp Ochten. Het dorp kent een bewogen geschiedenis wat is af te lezen aan de hand van de monumenten die herinneren aan de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog en het hoogwater in 1995.

Vrijwilligers

Vrijwilligers hebben het nieuwe Klompenpad ontwikkeld onder begeleiding van SLG. Het werd mede mogelijk dankzij de medewerking van particuliere grondeigenaren, het waterschap en gemeente Neder-Betuwe. De wandelroute is medegefinancierd door Provincie Gelderland, gemeente Neder-Betuwe en de Nationale Postcode Loterij.

Het Uchtapad is het 141ste Klompenpad in Nederland en het vierde Klompenpad in de gemeente Neder-Betuwe waar eerder al het Marspad in Kesteren, het Heuzesepad in Opheusden en het Hiensepad in Dodewaard werden gerealiseerd.

Brochure en app

Het Uchtapad is gemarkeerd met blauwe klompjes. De brochure met een beschrijving van de route en bezienswaardigheden is onder meer verkrijgbaar bij Het Fruitpark, De Veerstoep en De Verschzaak in Ochten.

Wandelaars van Klompenpaden zijn te gast op het opengestelde terrein van particuliere grondeigenaren. Om vee en wild niet te storen geldt de regel dat honden verboden zijn; in de uiterwaarden moeten honden zijn aangelijnd.
Meer informatie over de route, landschap en cultuurhistorie is per 24 september beschikbaar via de Klompenpaden-app. Een folder is te downloaden op www.klompenpaden.nl of op de Facebookpagina.