De met sluiting bedreigde Gedachteniskerk. (foto: Piet Hovestad)
De met sluiting bedreigde Gedachteniskerk. (foto: Piet Hovestad) Foto: Piet Hovestad

Spannende tijden voor de Vrienden van de Gedachteniskerk Gedachteniskerk gaat sluiten

RHENEN - Binnenkort moet duidelijk worden of het gebouw behouden kan worden voor de beoogde functie van herdenken, in combinatie met maatschappelijke, culturele en commerciële activiteiten. Hierbij is het van belang dat de leden van de lokale r.k.-geloofsgemeenschap gebruik kunnen blijven maken van het gebouw.

Ontwikkeling van historisch toerisme is één van de beleidsspeerpunten van het gemeentebestuur voor de komende jaren, met als doel de pracht van Rhenen en omgeving beter uit te dragen en meer bezoekers te trekken. Verantwoordelijk wethouder Van Eeten, die dit bijzondere monument absoluut wil behouden voor Rhenen, is blij met het initiatief van de Stichting. ”De gemeente is niet in staat alle bijzondere gebouwen die Rhenen rijk is te kopen. Daarom is het zo belangrijk en goed dat er mensen zijn die zich belangeloos inspannen om dit voor elkaar te krijgen, zeker bij een uitzonderlijk gebouw als de Gedachteniskerk.”

Al bijna twee jaar geleden heeft een aantal parochianen de koppen bij elkaar gestoken om de kerk te behouden als gedachtenismonument. Ruim een jaar later is de Stichting Vrienden van de Gedachteniskerk opgericht, waarin ook de Historische Vereniging en Oudheidkamer Rhenen en de stichting Slag om Grebbeberg zijn vertegenwoordigd.

De kerk werd in de jaren 50 van de vorige eeuw gebouwd met geld dat werd ingezameld via de zogenoemde ‘steentjesactie’. Deze werd met een landelijke televisie-uitzending ondersteund door de katholieke omroep KRO. Liefst 465.000 gulden werd in korte tijd ingezameld, waarmee de bouw doorgang kon vinden.