foto: K. Jayne via Pexels
foto: K. Jayne via Pexels Foto: K. Jayne via Pexels

Soroptimisten in actie tegen geweld tegen vrouwen

RHENEN - Geweld tegen vrouwen en meisjes moet stoppen. In Rhenen, in Veenendaal, iin de hele wereld. Het is belangrijk dat mensen zich realiseren dat bijna de helft van alle vrouwen en meisjes te maken krijgen met geweld. En dat maar één op de tien daarvan melding (durven) doen.

Om daar aandacht voor te vragen doet de gemeente Rhenen dit jaar weer mee aan de campagne Orange the World en wordt de Cuneratoren vanaf 25 november in een oranje licht geplaatst. In Veenendaal zorgt de gemeente voor het aanlichten van de Bernard van Kreelpoort, ook worden de Cultuurfabriek en Het Perron van binnen uit oranje verlicht.

Orange the World is een campagne van de Verenigde Naties tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. Overal op de wereld kleuren bouwwerken oranje. De kleur staat voor de nieuwe dageraad, een nieuwe wereld waarin dit geweld stopt. De campagne begint op 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, en duurt tot 10 december, de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens. De tussenliggende dagen heten ‘the 16 days of action against violence against Women’. Het internationale vrouwennetwerk van de Unie van Soroptimisten ondersteunen de campagne. Zo ook de Soroptimisten Rhenen-Veenendaal, die het voortouw in de lokale campagnes nemen.

Het thema van Orange the World is dit jaar 'Iedereen moet geweld kunnen melden, overal en altijd'. De actie helpt om het taboe op melden weg te nemen door geweld tegen vrouwen bespreekbaar te maken. Op de website Geweldtegenvrouwenmelden.nl staat uitleg over geweld tegen vrouwen en over de meldpunten waar vrouwen terecht kunnen.