Voorlezen op afstand in de bibliotheek. (foto: Lotte Stierhout)

VoorleesExpress Rhenen van start

RHENEN - Gezinnen uit Rhenen met kinderen in de leeftijd van 2 - 8 jaar die hulp kunnen gebruiken bij taal en lezen kunnen sinds kort terecht bij de VoorleesExpress. Bij de VoorleesExpress komt een vrijwilliger 20 weken lang bij een gezin thuis om te ondersteunen bij taal en lezen.

Samen lezen, kletsen, zingen of spelletjes doen met het hele gezin om te laten zien hoe je op een makkelijke manier taal en lezen kunt stimuleren. De VoorleesExpress Rhenen is een samenwerking van de Bibliotheek Z-O-U-T en de Gemeente Rhenen.

Marion Koolstra (gemeente Rhenen) aan het woord: "Ziet u het voor u? Het kind zit al klaar op de bank, want zo meteen gaat het voorgelezen beginnen. Het boekje ligt al open, de vrijwilliger belt aan…

De Gemeente Rhenen vindt het een prachtig initiatief om het leesplezier in gezinnen (terug) te brengen. Op een laagdrempelige wijze krijgen vader en/of moeder een prachtig voorbeeld van een vrijwilliger dat (voor)lezen met het jonge kind heel erg leuk kan zijn. Lachen, fantaseren, samen verdrietig zijn, ook boos worden net als de figuur in het voorleesboek. En niet alleen dat. Samen lezen schept ook een band. Vader en moeder krijgen een prachtig voorbeeld hoe (voor)lezen uitwerkt op het (jonge) kind."

In 2019 is een ambitie afgesproken voor 2020-2021: We werken samen preventief aan een passend taalaanbod voor gezinnen. Taal is de sleutel naar meedoen, leren en ontwikkelen. Ken je een gezin dat gebruik zou willen maken van de VoorleesExpress? Of ben je een vrijwilliger die graag een gezin wil helpen? Neem dan contact op met de projectleider via voorleesexpress@bibliotheekzout.nl.