Bij de ingang van de kerk. Rechts staat de predikant van de gemeente, dominee R. van de Kamp en links Bart van Kleef, voorzitter van de evangelisatiecommissie. (foto: Nienke Heenck/HHK)

Dorpskerk zet deuren open

OPHEUSDEN - De hersteld hervormde gemeente in Opheusden stelt de kerk open voor bezinning, ontmoeting of persoonlijk gesprek. De coronacrisis heeft veel vragen bij mensen opgeroepen. Ook voelen veel mensen zich door de beperkingen eenzaam en ervaren angst. De gemeenteleden willen de komende tijd een luisterend oor zijn. Ook iedereen die even een kijkje in de kerk wil nemen, is van harte welkom.

Door de coronamaatregelen zijn de kerkdiensten de afgelopen maanden alleen digitaal uitgezonden. “We merkten dat er veel meer mensen meekeken en -luisterden dan eigen gemeenteleden en daar zijn we erg blij mee", aldus Bart van Kleef, voorzitter van de evangelisatiecommissie, "Juist deze mensen willen we de mogelijkheid bieden om zonder verplichtingen even een kijkje in onze kerk te komen nemen."

Als er levensvragen zijn, zijn er gemeenteleden aanwezig, om samen, met de Bijbel in de hand, naar antwoorden te zoeken. Ook de plaatselijke predikant, ds. R. van de Kamp, zal regelmatig aanwezig zijn: ‘We hebben de mooiste boodschap die er is, en deze is nog gratis ook.’

De openstelling van de dorpskerk is vanaf 18 juli elke eerste en derde zaterdagmiddag van de maand. U bent welkom van 14.00 uur tot 16.00 uur. Er is ruimte voor ontmoeting en gesprek. De koffie staat klaar en regelmatig is er orgelspel te beluisteren. “Kom gerust eens binnen, ook als u geen vragen hebt”.

Het kerkgebouw is een laatgotische dorpskerk met een driebeukig, pseudo-basilicaal schip en dwarspand, welke gedateerd is op het jaar 1524. De kerk bezit nog vier zerken uit de 17de en 18de eeuw.