Het tijdelijke monument voor Rhenense joods slachtoffers op het H.P. Deysplein op 31 januari 2020 (Foto: Leo Schoonhoven, Rhenen)

Stolpersteine ook in Rhenen?

RHENEN - Piet Hovestad, lid van de Historische Vereniging Oudheidkamer Rhenen (HVOR), vroeg in januari aandacht voor het lot van de Rhenense Joden in WOII. Stichting Slag om de Grebbeberg en Gemeente Rhenen vroegen daarop een drietal amateurhistorici, leden van de HVOR, om gebruikmakend van en in aansluiting op het onderzoek van Hovestad een lijst op te stellen van hen die in aanmerking komen om herdacht te worden met een Stolperstein of Struikelsteen, het idee van de Duitse kunstenaar Gunther Demnig.

De vraag is welke joodse inwoners vanuit Rhenen zijn weggevoerd en omgekomen in concentratie- en werkkampen in Nederland of elders in Europa. Er moet een relatie zijn met Rhenen en met het genocide-element. Ook naar Joden die in WOII in Rhenen ondergedoken zaten of hier werkten, wordt gezocht.

Van een aantal voormalige joodse inwoners van onze gemeente konden al dossiers worden aangelegd dankzij gegevens van Yad Vashem, NIOD, Kamp Westerbork, Joods Amsterdam, particulieren en archiefdiensten. Met name de joodse onderduikers in onze gemeente geven echter problemen met antwoorden op vragen als woon- of onderduikadres. Zo is van het echtpaar Hess-Lutomirski bekend dat deze echtelieden begin 1943 vanuit Amsterdam naar Rhenen kwamen en in juli 1943 zelfmoord pleegden. Ondanks veel naspeuringen blijft onbekend waar zij in Rhenen verbleven en waar zij begraven zijn. "Hebt u informatie, mail naar willemh@strous.nl."

Aan het eind van het jaar wordt rapport uitgebracht aan Gemeente Rhenen en stichting Slag om de Grebbeberg, zij beslissen wat met de conclusies en aanbevelingen wordt gedaan.