QuaRijn krijgt sleutel van woonzorglocatie De Linde

ACHTERBERG - Op de Dag van de Arbeid wordt nog keihard gewerkt in en rond woonzorglocatie De Linde in Achterberg. Het zijn de laatste loodjes. Op 6 mei overhandigt Rhenam Wonen officieel én op afstand de sleutel van dit gloednieuwe centrum aan huurder QuaRijn. Feestelijkheden blijven helaas achterwege vanwege de coronacrisis.

Na vier jaar voorbereidingstijd en ruim een jaar bouwen staat er iets moois op De Grote Akker in Achterberg. De Linde, een woonzorgvoorziening voor 24 ouderen met dementie uit Rhenen en omgeving. Rien Lodder, manager Wonen en Vastgoed bij Rhenam, is erg blij met het resultaat. “In een samenwerkingsverband met de gemeente Rhenen en QuaRijn hebben we inderdaad iets moois neergezet. Rhenam Wonen geeft hiermee graag invulling aan de maatschappelijke taak die wij als woningcorporatie hebben.”

Mooie spreiding

Hij geeft aan dat het samenwerkingsverband heel bewust voor Achterberg heeft gekozen. “Voor de huisvesting van ouderen met dementie hebben we in Rhenen 50 woonzorgeenheden in De Tollenkamp. In De Tabakshof in Elst zijn 13 zorgstudio’s beschikbaar en nu zijn in De Linde in Achterberg 24 zorgstudio’s gerealiseerd. Zo hebben we ons maatschappelijk vastgoed in de regio Rhenen mooi kunnen spreiden.”

Kleinschalige wooneenheden

Voor huurder QuaRijn is de ingebruikname van De Linde een verdere versterking van het zorgaanbod in de regio. Bestuurder Mirjam Hagen is ontzettend blij dat haar organisatie op 6 mei de sleutel in ontvangst kan nemen. “De strategie van QuaRijn is om ouderen in de laatste fase van hun leven een woonplek te bieden die zo dicht mogelijk hun eerdere thuissituatie benadert. Wij zoeken het daarom vooral in kleinschalige wooneenheden zoals De Linde.”

“Het is werkelijk een prachtige woonzorglocatie geworden. Niet alleen vanwege de ligging precies tussen een woonwijk en het groen. Ook door de manier van bouwen. Alles is gelijkvloers. De wooneenheden zijn bijna organisch verbonden met de omgeving en met de natuur. De aan elkaar geschakelde paviljoens hebben een heel open uitstraling gekregen. Ik ben heel blij dat Rhenam Wonen De Linde heeft willen laten bouwen. Alle lof ook voor de samenwerking met Rhenam en de gemeente Rhenen.”

Uitvoerige intake

Bart van Eeten, wethouder Wonen van de gemeente Rhenen, wenst QuaRijn proficiat met de nieuwe woonzorglocatie. “Het heeft een aantal jaren gekost om dit te realiseren. Maar het eindresultaat mag er zijn. Ik hoop dat de komende tientallen jaren veel mensen uit de Rhenense samenleving hier nog mooie laatste levensjaren kunnen doorbrengen.”

Als het aan Fenja Huizinga ligt, gaat dat zeker gebeuren. Zij is de teammanager van De Linde. “Na de sleuteloverhandiging gaan wij in mei ervoor zorgen dat alle inventaris aanwezig is op de locatie. We gaan medewerkers trainen en nemen uitgebreid de tijd om de bewoner in zijn eigen omgeving te leren kennen. QuaRijn streeft naar een leefsituatie die zo dicht mogelijk ligt bij wat bewoners thuis gewend zijn. Hierbij worden familie, buurtbewoners en vrijwilligers nauw betrokken, net als in de thuissituatie. Onze bewoners staan centraal en daarom zullen we tijdens huisbezoeken uitvoerig vragen naar behoeften, wensen en gewoonten. Medio juni hopen we de eerste bewoners te kunnen verwelkomen.”

Op elkaar betrokken

Wethouder Van Eeten spreekt in zijn gelukwens aan QuaRijn over tientallen jaren. Hoe zal in de verwachting van Fenja Huizinga De Linde er over één jaar uitzien? “Ik hoop dat we dan een woonzorglocatie hebben ingericht, waarin de behoeften van de bewoners ècht leidend zullen zijn. Waarin een met elkaar verbonden team actief is, dat niet alleen bestaat uit medewerkers, maar ook uit vele vrijwilligers. Een team dat heel nauw samenwerkt met de families en natuurlijk met de bewoners zelf.”

Duidelijke behoefte

We gaan nog even terug naar QuaRijn-bestuurder Mirjam Hagen. Is het niet bijzonder dat een woonzorglocatie in gebruik wordt genomen, terwijl in de achterliggende jaren overal in Nederland het accent vooral is gelegd op thuiszorg en verpleeghuiszorg? “QuaRijn heeft zich altijd onafhankelijk opgesteld. Wij kijken per gebied naar de ontwikkeling van de zorgvraag. Het is duidelijk dat in de regio Rhenen behoefte bestaat aan de woonzorgeenheden die De Linde biedt. Natuurlijk is het goed als mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Maar voor sommige ouderen is dat gewoon niet mogelijk. Voor hen en voor hun mantelzorgers is De Linde een unieke uitkomst.”