Peter Hoff en zoon Helger met Lianne van Daalen, ambtenaar van de burgerlijke stand nadat zoon Lauden was ingeschreven. (foto: Gemeente Neder-Betuwe) Foto: gemeente Neder-Betuwe

Nijntjeboekje voor pasgeboren kinderen Neder-Betuwe Hiep hoi, met Nijn is lezen extra fijn

NEDER-BETUWE - Inwoners van Neder-Betuwe ontvangen voortaan bij geboorteaangifte van hun kindje het boekje ‘Nijntje in de dierentuin’. Ook voor Neder-Betuwse ouders die hun kind in het ziekenhuis verwelkomen en dus elders geboorteaangifte doen is er zo’n boekje.

Tot nu toe ontvingen ouders een knuffel als welkom voor hun kind bij de geboorteaangifte. De voorraad knuffels is op; nu dus het boek van Nijn. Het is een besluit van de gemeenteraad om een voorleesboekje als geboortegeschenk te geven. Dit onder het motto: ‘Jong geleerd is oud gedaan’. Kinderen die als baby al worden voorgelezen zijn later beter in taal. Goed voor de ontwikkeling van het kind.

Wethouder Herma van Dijkhuizen: “Voorlezen kan al vroeg. Het begint met samen plaatjes kijken, aanwijzen en erbij vertellen; korte verhaaltjes voorlezen kan al als een baby 10 maanden is. Jonge kinderen leren daar enorm veel van. Nieuwe woorden, zinsopbouw en leren concentreren; het draagt al vroeg bij aan het taalgevoel.”

Bibliotheek en koffertje

En het blijft niet bij Nijn alleen. Als de baby ongeveer drie maanden is, ontvangen de ouders een waardebon om hun kind lid te maken van de bibliotheek. En ze ontvangen het ‘Boek-Startkoffertje’ met twee boekjes en voorleestips. Als de boekjes uit zijn, kunnen ze voor nieuwe worden geruild. In de bibliotheek is overigens één keer per maand een uurtje met Boek-Startcoach Ron die voorleestips geeft. Hij is ook wekelijks om en om te vinden op het consultatiebureau Ochten en Opheusden.