Voorbijgangers genieten van uniek vergezicht.

Steeds meer nieuwbouw in uiterwaarden van de Rijn

RHENEN - In de afgelopen jaren zijn de unieke uitzichten op de Rijn beetje bij beetje verminderd. De gemeente Rhenen staat nu zelfs op het punt om nieuwbouw mogelijk te maken tegenover het BP Tankstation.

Bouwplannen zoals de brandweergarage in Elst, maar ook de bungalows tegenover de Karwei zorgen ervoor, dat het uitzicht vanaf de Utrechtseheuvelrug op de Rijnvallei langzaam maar zeker verdwijnt.

Er ontstaat steeds meer zogenaamde lintbebouwing. Fietsers, voetgangers, motoren en auto’s stoppen om van de panorama’s te genieten. Er worden foto’s gemaakt. En als je deze mensen spreekt, dan hoor je altijd, hoe geweldig het is om de Rijn vanaf de heuvelrug te zien liggen. De gemeente noemt deze panorama’s op de Rijn in zijn structuurvisie dan ook 'Het goud van Rhenen'. Echter de beslissingen, die genomen worden blijken deze structuurvisie niet te staven.

Zelfs het advies van een stedenbouwkundige, die adviseerde om niet te bouwen in de Panorama’s, wordt in de prullenbak gegooid. Een niet transparante politiek, die tegen zijn eigen structuurvisie ingaat, zorgt ervoor, dat de gemeente nu toch overweegt om nog meer te bouwen in deze panorama’s.

"Waarom wordt 'het goud van Rhenen' opgeofferd om te bouwen? Natuurorganisaties, buurtbewoners en veel mensen uit Rhenen zijn tegen, maar hoe kan het, dat geld verdienen, het wint van het algemeen belang? Help ons deze panorama’s te behouden en kom in actie: www.panoramapalmerswaard.nl.