ZAAP Vrijwilligers Elst. (foto: Ton van der Wal)
ZAAP Vrijwilligers Elst. (foto: Ton van der Wal) Foto: Ton van der Wal

Grote vuurwerkopruimactie!

RHENEN - Vrijwilligersorganisatie ZAAP (Zwerf Afval Adoptie Plan) heeft ook dit jaar weer de inmiddels traditionele vuurwerkopruimactie georganiseerd in Rhenen, Elst en Achterberg.

Het weer werkte gelukkig redelijk mee. Het was niet overdreven koud en alleen de derde januari in Elst viel er wat regen.

In de twee uurdurende actie per kern, staken liefst 39 vrijwilligers de handen uit de mouwen. Voorzien van grijpstokken, ZAAP-hesjes en afvalzakken gingen zij de strijd aan om delen van de gemeente schoon te vegen van vuurwerkresten. Buiten deze gezamenlijke actie waren er ook vrijwilligers, die alleen of met een kleine ploeg de boel opruimden.

Natuurlijk kan niet in twee uurtjes tijd de hele gemeente worden schoongeveegd, maar de actie is niet alléén opgezet om vuurwerk op te ruimen. Belangrijk is om de buurtbewoners erop te wijzen, dat zij eigenlijk zélf de rommel moeten opruimen. De inzet van de Zapkarren (fietskarren) en de Zapmobiel (autootje, speciaal voor ZAAP opgepimpt) bleek een gouden keuze. Immers, dit jaar is weer meer vuurwerk verkocht dan in voorgaande jaren en dat kon ZAAP in Rhenen en Achterberg goed merken.

In Elst daarentegen is juist een stuk minder opgehaald. Hier ruimen de mensen waarschijnlijk zelf de rommel op. In dat geval zeker een compliment waard! De groepsfoto van de vrijwilligers in Elst is daarom opgenomen in de krant. Na afloop werden de vrijwilligers getrakteerd op een lekkere lunch. Vanzelfsprekend is de actie voor herhaling vatbaar en misschien zijn er dan nog méér vrijwilligers!