Bevrijdingsestafette

DODEWAARD - Lopers van hardloopgroep de Dijkrunners uit Dodewaard zullen op 5 mei het bevrijdingsvuur van Wageningen naar Dodewaard brengen.

Wageningen; stad der bevrijding. Hier werd op 5 mei 1945 de vrede getekend in Hotel de Wereld. Dit maakte een einde aan de Tweede Wereldoorlog. Al jaren wordt de bevrijding in Wageningen uitgebreid gevierd met onder andere een bevrijdingsestafette. Ruim 2500 hardlopers van 107 loopgroepen uit het hele land zullen zich in de nacht van 4 op 5 mei verzamelen in Wageningen. Hier ontvangen ze een fakkel, aangestoken aan het bevrijdingsvuur in Wageningen. Doel voor de lopers is dit vuur naar hun eigen woonplaats te brengen. Hardloopgroep de Dijkrunners zal het vuur van Wageningen naar Dodewaard brengen. Onderweg zullen ze bij drie oorlogsmonumenten een kaarsje achterlaten, namelijk op de Grebbeberg, Kesteren en in Opheusden.

Op 5 mei hopen de lopers om 9.00 uur te arriveren bij het oorlogsmonument in Dodewaard. Hier zal de burgemeester van de Gemeente Neder-Betuwe Jan Kottelenberg de fakkel in ontvangst nemen. Muziekvereniging Kunst Na Arbeid zal hier aanwezig zijn om het Wilhelmus te laten horen. Aansluitend laten zij nog meer muziek horen. De bevrijdingsloop wordt voor de lopers afgesloten met een gezamenlijk ontbijt in het clubgebouw van de Dijkrunners.

De Dijkrunners vertrekken op 5 mei rond 01.00 uur vanuit Wageningen en lopen die nacht via het Militair Ereveld Grebbeberg naar Kesteren. Hierna eindigt deze etappe. De tweede etappe start op 5 mei om 07.30 uur vanuit Kesteren en gaat via het Airborne- monument in Opheusden naar Dodewaard.

Publiek is van harte welkom op 5 mei om 09.00 uur bij het oorlogsmonument in Dodewaard. Lopers die het leuk vinden om één of meerdere etappes mee te lopen zijn van harte welkom. Het is niet nodig om lid te zijn van de Dijkrunners. Opgeven en meer informatie bij Bea Voskamp 06 24982302 of Wil Oppelaar 06 57751890.