‘Hoe gaat het met de buren?’

RHENEN - “Hoe gaat het met de buren?” Nanda Heshof, coördinator Buurtbemiddeling gemeente Rhenen: “Het is niet de meest doorsnee vraag om een gesprek mee te openen. Voor mij wel een leuke vraag, en het brengt vaak uiteenlopende antwoorden.”

“Soms zijn de buren iemands steun en toeverlaat. Soms zijn de buren mensen die je enkel groet als je ze toevallig bij de deur tegenkomt. Ook kunnen er ergernissen spelen, kort- of langdurig, die ervoor zorgen dat bovenstaande contacten niet meer mogelijk zijn. De drempel om een gesprek te starten wordt dan steeds hoger.

In dat laatste geval biedt buurtbemiddeling ook in gemeente Rhenen een uitkomst.”

Buurtbemiddeling is een landelijk initiatief wat nu in 92% van de gemeentes in Nederland wordt aangeboden. Steeds meer gemeentes gaan met buurtbemiddeling aan de slag omdat het een goede manier blijkt om mensen weer met elkaar in gesprek te brengen zonder tussenkomst van instanties (gemeente of woningcorporatie) of handhavers (BOA’s of politie). In 2018 is buurtbemiddeling in Rhenen opgericht. In 2023 behaalde het project het landelijke keurmerk van het CCV (centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid).

Nanda: “Wacht niet tot een irritatie te groot wordt en schakel op tijd buurtbemiddeling in. Of dit nu gaat om onenigheid over een schutting, geluidshinder, huisdieren of andere zaken. Onze goed getrainde vrijwillige bemiddelaars zijn neutraal en onpartijdig en zorgen ervoor dat jullie als buren weer samen in gesprek kunnen en afspraken kunnen maken.”

Benieuwd voor buurtbemiddeling ook werkt voor jouw situatie? Bel of mail de coördinator via 06 47 54 72 77 of nandaheshof@welzijnrivierstroom.nl.