Familie van mijn hèt d’r nog keujes laote wege

Algemeen

OMMEREN - Bijna iedereen weet waar cafè, bar-dancing De Roskam te vinden was. Veel minder bekend is de historie van de oude pleisterplaats.

Door Piet Verwoert

In het verleden was de naam van deze zaak ‘De Nieuwe Aanleg’. Compleet met een waag, waarop keujes en koeien werden gewogen.

De bar-dancing onder leiding van de familie Spies stond bekend als uitgaanslokaliteit. Ook werden er feestavonden gehouden na de spectaculaire sportrealkampioenschappen. Tot de nok toe vol. Sommige inwoners van de gemeente waren er voor ‘t eerst. Het thuisfront: "War bleef de gy zo lang? De utslaoge wiere bekend gemaok djèrn, dà witte toch!"

In 1868 was de Roskam er al. Wel onder een andere naam, weten de oudere dorpsbewoners. De Nieuwe Aanleg. Het café annex stalhouderij, waag, was al in trek bij de veekopers.

Van der Wal: "’k Wit nog van mijn familie dà ze daor de keujes liete weg.” Onder ‘t genot van un bôltje wier in ‘t café afgerekend. De eigenaren van de Roskam zijn vroeger geweest: De Kock, Van Hemert en Vink. In 1966 brandde ‘t café tot de grond toe af. Vink zorgde voor de herbouw. De zaak kwam in handen van Dolf Verkuijl (nv de Midden-Betuwe). In 73 kocht Jansen het pand. Weer later nam Teun Spies De Roskam over. Hij bouwde de zaak uit. In 2006 verkocht de fam. de zaak. Einde historie.

Uitgelicht

Digitale krant