(foto: Roanne de Moei)
(foto: Roanne de Moei) Foto: Roanne de Moei

Een insectenparadijs in de maak

OPHEUSDEN - In de kom van de dijk naast de Dorpsstraat in Opheusden ligt een verloren stukje grond. De gemeente heeft dit perceel beschikbaar gesteld voor biodiversiteit, om er een paradijs voor insecten en inheemse plantensoorten van te maken.

Dat bijen en andere insecten belangrijk zijn voor mens en natuur, dat weten we inmiddels wel. Maar dat bepaalde bijensoorten slechts honderd meter kunnen afleggen, is minder bekend. Het betekent dat als voedselbronnen drie kilometer uit elkaar liggen, ze die afstand niet kunnen overbruggen. Meer voedselbronnen zijn dus van belang, dichter bij elkaar. En dat hoeven echt niet altijd enorme velden vol bloemen en planten te zijn.

Groene vingers gezocht

Het project, dat onderdeel is van Gonzend Rivierenland, wordt gesteund door de gemeente Neder-Betuwe, die duurzaamheid en biodiversiteit hoog op het lijstje heeft staan. Om dit mogelijk te maken zoeken we inwoners die willen meehelpen met het onderhoud om zo de continuïteit van het perceel te waarborgen. “Geïnteresseerden mogen zich melden bij mij, Pieter de Regt, 06 535 299 44.”