Fietsexcursies langs parels uit de schatkist Neder-Betuwe

NEDER-BETUWE - De strijd tegen het rivierwater, de boomkwekerijen en de boomgaarden, ze horen volgens inwoners in de schatkist van Neder-Betuwe. Rond deze drie thema’s organiseert Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) samen met landschapshistoricus Ferdinand van Hemmen de komende tijd enkele fietsexcursies.

De eerste fietsexcursie gaat over de historische boomteelt en vindt plaats op 29 oktober van 14.00 tot 16.00 uur. Volgend voorjaar zijn er excursies over de wielen (dijkdoorbraakkolken) en de hoogstamboomgaarden. Deelname is gratis. Aanmelden kan via www.landschapsbeheergelderland.nl/fietsexcursies.

In 2019, tijdens de Schatkistbijeenkomsten in Neder-Betuwe, konden inwoners aangeven op welke historische plekken en bezienswaardigheden ze trots waren en wat ze belangrijk vonden voor Neder-Betuwe en daarom wilden behouden. Onderwerpen, zoals de strijd tegen het rivierwater, de boomkwekerijen en de boomgaarden, horen volgens inwoners in deze schatkist. Landschapshistoricus Ferdinand van Hemmen kan hierover boeiend en enthousiast vertellen. Tijdens de fietsexcursie gaan we afwisselend een stukje fietsen, wandelen en luisteren naar de verhalen van Ferdinand. Het aantal deelnemers is beperkt. De excursies duren twee uur.

Programma fietsexcursies
Fietsexcursie over de boomteelt: vrijdagmiddag 29 oktober. Deze fietsexcursie gaat langs bijzondere plekken in de bakermat van de boomteelt in Neder-Betuwe. We staan stil bij de ontstaansgeschiedenis van de boomkwekerijen in het gebied, de invloed van de rivier en de bodem op deze sector en de ongelooflijke veerkracht van de kwekers om economisch te overleven. Excursiegebied: omgeving Opheusden en Dodewaard.

Fietsexcursie over wielen ofwel doorbraakkolken: zaterdagochtend 26 maart 2022. We bezoeken enkele wielen en luisteren naar verhalen over hun ontstaan en historie en hun unieke planten- en dierenwereld. We gaan nog eens goed beseffen dat stille wateren diepe gronden hebben. Gesproken wordt ook over de toekomst van deze landschappelijke pareltjes. Excursiegebied: omgeving Ochten-Eldik met een zeldzaam fraai ensemble van dijken en wielen.

Fietsexcursie over hoogstamboomgaarden: zaterdagochtend 9 april 2022. Op de fiets doorsnijden we een deel van de gemeente en bezoeken enkele bijzondere hoogstamboomgaarden. Aan bod komen de geschiedenis van de boomgaarden, de variatie aan fruitrassen, de bodem, het landschap en de dieren die hier thuishoren. Onderwijl genieten we ook volop van het landschapsschoon van de Oude Rijn met zijn schilderachtige strangen, wielen en dijken. Excursiegebied: omgeving Oude Rijndijk bij Lienden/ Marspolder.

Dit project wordt gefinancierd door Provincie Gelderland en gemeente Neder-Betuwe.