Burgemeester Hans van der Pas in gesprek met burgemeester Johan van Deventer uit 1730. (foto: Jan van de Brink) Foto: Jan van de Brink

Virtuele wandeling door Rhenen in 1730

RHENEN - Burgemeester Hans van der Pas opende op woensdag 20 november fase 2 van de Virtuele Stad Rhenen. De openingshandeling bestond uit het intoetsen van een code op het toetsenbord, waarop de stad in beeld kwam. Zijn collega van zo’n 300 jaar geleden burgemeester Johan van Deventer, was daarbij aanwezig en vond het een wonder.

De werkgroep Virtueel Rhenen van de historische vereniging en oudheidkamer Rhenen en en omstreken werkt al 15 jaar met veel enthousiasme aan de stad. Fase II laat een levendige stad zien, met rondlopende en pratende bewoners. Kakelende kippen, knorrende varkens, snaterende eenden, blatende schapen en briesende paarden en de beierende klokken van de Cuneratoren zijn te horen. Op de Rijn varen de kromstevens/binnenschepen heen en weer en liggen aan de loswal met matrozen die duidelijk verpozen. Wist u dat in Rhenen ooit stadsboerderijen stonden? In de virtuele stad komen reeds lang verdwenen gebouwen komen in beeld, zoals de Waag en de Gasthuiskapel.

Na de officiële opening verscheen een korte filmische impressie van de stad op het scherm. Dit filmpje kan binnenkort bekeken worden op www.stadrhenen.nl. "Wilt u zelf door de virtuele stad lopen? Dat kan in de Schatkamer van het Stadsmuseum. Loop eens het Koningshuis binnen, of begeef u naar de loswal en kijk de vrachtboten na. (Tip: de Museumkaart is geldig (als u later nóg eens wilt komen kijken)."