Teus van Doorn klimt het steile talud op.(foto: Ton van der Wal)
Teus van Doorn klimt het steile talud op.(foto: Ton van der Wal) Foto: Ton van der Wal

Spoorgat Rhenen weer schoon!

RHENEN - Hoewel vrijwilligers van Zaap op geregelde tijden zwerfafval opruimen in de Gemeente Rhenen, blijft er een enkele vervuilde locatie over.

Eén daarvan betreft het Spoorgat, de N233 vanaf de kruising met de Beukenlaan tot aan het viaduct en de kruising met de Stikke Hucht. Een doorn in het oog van Zaap! Het talud daar is zó hoog en steil, dat er normaal gesproken geen zwerfafval zonder gevaar voor eigen leven kan worden verwijderd.

Echter, deze maand heeft de kernploeg van Zaap, bestaande uit Albert, Wil, Jan, Teus en Ton, deze steile hellingen getrotseerd en van de benodigde blikjes, plastics en overig weggegooid materiaal verlost. De ploeg bestaat uit gepensioneerde Zaappers, maar zij klimmen als jonge berggeiten tegen het talud op. Daarbij gebruik makend van een lange stok, waarmee zij het afval naar zich toe kunnen trekken. Een vervelende bijkomstigheid vormen de vele bramenstruiken, waarmee het talud is begroeid.

De uiteindelijke buit bedroeg liefst zes volle zakken en een airco. Een goede fiets, die ook van het talud naar beneden was gegooid, is weer netjes bij de fietsenstalling neergezet.

Omdat de N233 een provinciale weg is, heeft Zaap de Provincie gevraagd om de buit op te halen, wat nog diezelfde dag is gebeurd.