Afbeelding

Inwoners en ondernemers van harte uitgenodigd op startavond Denk mee over Klompenpad Ochten

OCHTEN - Loopt u ook graag een blokje om in uw eigen omgeving en in dit geval Ochten en omstreken? Dan wilt u misschien wel meedenken over een nieuw Klompenpad in die omgeving. Wees welkom op de startavond op woensdag 30 oktober om 20.00 uur (inloop vanaf 19.45 uur) in het Dorpshuis aan Dokter M. van Drielplein 2 in Ochten. Wethouder Van Someren en wethouder Van Dijkhuizen openen de bijeenkomst.

Stichting Landschapsbeheer Gelderland en gemeente Neder-Betuwe willen, met medewerking van provincie Gelderland, samen met inwoners, ondernemers en partijen een route maken waar de wandelaar optimaal kan genieten van het landschap en de cultuurhistorie van het gebied.

Na toelichting krijgen de aanwezigen op 30 oktober gelegenheid om hun kennis over oude wandelpaden, cultuurhistorisch interessante objecten en hun ideeën voor de route aan te dragen. Zij kunnen dat op kaarten aangeven. De te ontwikkelen route voor Klompenpad Ochten sluit zo mogelijk aan bij Klompenpad Dodewaard dat in ontwikkeling is.

Naam

Het Klompenpad krijgt overigens ook een naam die verwijst naar een element in het landschap van die route, zoals een historische boerderij, veldnaam of buurtschap.Een werkgroep - waarvoor deelnemers van de startavond zich kunnen opgeven - gaat vervolgens aan de slag met de realisatie van het Klompenpad.

In Gelderland en Utrecht zijn 116 Klompenpaden, ontwikkeld door Stichting Landschapsbeheer Gelderland en Landschap Erfgoed Utrecht. Een Klompenpad is een cultuurhistorisch wandelpad door natuurgebieden, over landgoederen en waar mogelijk door het boerenland. Bij voorkeur door weilanden en langs akkers zodat de wandelaar dit landschap optimaal kan beleven. Met het zichtbaar maken en herstellen van oude paden wordt een deel van de identiteit van het historische landschap hersteld. Deze combinatie van natuur en cultuurhistorie is niet alleen interessant voor recreanten maar ook voor inwoners die op deze manier een stukje geschiedenis van hun eigen omgeving ontdekken. Klompenpaden vergroten de toegankelijkheid van het platteland en zijn daarmee een stimulans aan de lokale economie.

Meer informatie: Martijn Grievink, Stichting Landschapsbeheer Gelderland, 06 51839888.