De studenten van vrije academie ’t Pad en wethouder Herma van Dijkhuizen. (foto: Gemeente Neder-Betuwe)

Expositie 'Beeldkracht' in gemeentehuis Neder-Betuwe Studenten van kunstopleiding 't Pad tonen hun werk

OPHEUSDEN - Studenten van kunstopleiding ‘t Pad uit Opheusden tonen hun werken in de hal van het gemeentehuis Neder-Betuwe. Op dinsdag 8 oktober opende wethouder Herma van Dijkhuizen de expositie ‘Beeldkracht’ die de komende weken is te zien.

De titel ‘Beeldkracht’ verwijst naar het inzetten van beeldmateriaal om te komen tot zelfinzicht. Dit sluit aan bij het uitgangspunt van vrije academie ‘t Pad: werken vanuit hoofd, hand en hart. De kunstwerken laten deze uitgangspunten duidelijk zien. Wethouder Herma van Dijkhuizen: “Het is prachtig werk. Tot stand gekomen vanuit zoveel mooie invalshoeken.”

Eigen inzicht en kunstzinnig proces

De schilderijen en beelden van de expositie zijn veelal als opdracht voor de opleiding gemaakt. De student maakte een keuze naar eigen inzicht voor een werk waarbij er een persoonlijk raakvlak is met het beeld. Ook het kunstzinnige proces kan de basis zijn om te komen tot een eindresultaat.

Filosofie ondersteunt de werken; overigens is filosofie ook een leervak tijdens de opleiding. Waar voor de ene student het zich openstellen voor de natuur belangrijk is, zo is de kunstuiting voor de ander vooral een zoektocht. De expositie is een boeiend geheel en zal de bezoeker inspireren en stof tot nadenken geven.

Expositie ‘Beeldkracht’ is in de hal tijdens openingstijden van het gemeentehuis Neder-Betuwe in Opheusden te bezichtigen. Er ligt ook een gastenboek om een reactie achter te laten.