Team Swim to Fight Cancer 2019. (foto: Fight Cancer)

Swim to Fight Cancer Nijmegen groot succes

NIJMEGEN - Bijna 200 zwemmers sprongen afgelopen zondag 8 september de Spiegelwaal in om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor onderzoek naar kanker. De Lentse Warande stond vol toeschouwers, supporters, vrienden en familie om de deelnemers aan te moedigen.

Burgemeester Bruls opent de tweede editie van Swim to Fight Cancer Nijmegen. "Ik hoop dat er eind van de middag heel veel geld is ingezameld. Want voor deze ziekte is een lange adem nodig om stappen te maken. We hebben de afgelopen tijd al veel stappen gezet, maar er moet nog veel gebeuren." De gemeente doet ook mee via Uniek Sporten waar valide en mindervalide mensen samenwerken. Om 13.05 klinkt zijn startschot! Eerst gaan de jongste zwemmers het water in. "Best koud," verzucht er een. "Ik durf niet zo goed, maar ik doe het toch." Al snel volgen ook de volwassenen. Het deelnemersveld bestond uit 500, 1500 en 3000 meter zwemmers.

Het was een prachtige dag met een lach en een traan. Iedere aanwezige heeft zijn of haar eigen verhaal. Een bekende die kanker heeft, mensen die onlangs een dierbare verloren hebben. Zwemmers, publiek en organisatie komen samen voor één gemeenschappelijk doel: zoveel mogelijk geld ophalen voor kankeronderzoek. Er is een grote verbroedering op de Lentse Warande.

Nadat de laatste zwemmer binnen is, benadrukt Carla van Herpen, afdelingshoofd medische oncologie van het Radboudumc, nog eens hoe belangrijk onderzoek naar kanker is. Marije Zuidervaart van Fight Cancer geeft aan dat alle donaties rechtstreeks ten goede komen aan kankeronderzoek. Na een spectaculaire watershow werd met behulp van een blusboot het opgehaalde bedrag dan eindelijk bekend gemaakt: 97.405,- euro. Dit bedrag is inmiddels opgelopen tot ruim boven de 100.000,- euro. Alle zwemmers, partners, sponsors en vrijwilligers hebben het mogelijk gemaakt om dit prachtige bedrag op te halen. Doneren kan nog tot 31 december via de website fightcancer.nl/nijmegen. Onze droom is dat de teller aan het eind van het jaar op 150.000 euro staat. Wie helpt mee?