Projectgroep bloemrijke akkerranden, van links naar rechts: Henk van Ziel, Tijl Essens, Corine Weiman, Bert Snel, Bas Colen en Peter Mulder. (foto: Harrie Seesink)

Fietsroute bloemrijke akkerranden Overbetuwe en Lingewaard

BETUWE - Een groep van ruim twintig betrokken agrariërs uit Overbetuwe en Lingewaard brengt waardevolle en kleurrijke akkerranden terug in ons Betuwse landschap.

Bloemrijke akkerranden dragen bij aan de biodiversiteit en zijn belangrijk voor dieren die afhankelijk zijn van het boerenland. Bijvoorbeeld vogels, maar ook muizen die op hun beurt weer voedsel zijn voor roofvogels. Waardevol voor de natuur, maar ook zeer waardevol voor de mensen die kunnen genieten van kleurrijke bloemen, de zoemende bijen en fladderende vlinders.

Om het project onder de aandacht te brengen bij de inwoners van Overbetuwe en Lingewaard is een fietsroute uitgezet. Deze route is eventueel ook per auto te volgen. De route is te vinden op www.gelderseroutes.nl (met zoekterm 'akkerranden').

In dit bijzondere project werken de agrariërs samen met de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard, Provincie Gelderland, Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO), Park Lingezegen en Agrarische natuurverenging Lingestreek.