Het college verwacht dat de bouw van 24 huurappartementen in het voorjaar van start kan gaan. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

Asbest zit dieper dan verwacht

BEMMEL – De raadsfracties van PvdA en GroenLinks vonden het op zijn zachts gezegd vreemd dat de gemeente na twee jaar zegt verrast te zijn, dat er toch asbest is gevonden op de bouwlocatie Dorpstraat/Oostervelden. Opvallend, liet Maarten van den Bos (PvdA) weten. In een schriftelijke reactie van het college lijkt het achteraf gezien allemaal niet zo spannend zoals beide oppositiepartijen laten voorkomen. Van den Bos wil betere communicatie.

De asbest die eind vorig jaar is aangetroffen is pas tijdens het slopen van de fundering aan het licht gekomen, zo meldt het college. Volgens de verbaasde raadsleden staat in een onderzoeksrapport uit 2016 te lezen dat het woord asbest al talloze keren voorkomt. Er zijn monsters genomen die als asbest verdacht gekwalificeerd zijn. Hoe kan het dan twee jaar later verrassend zijn dat er asbest zit?

Wanneer er tijdens een bodemonderzoek monsters worden aangeleverd worden deze door het laboratorium standaard als 'asbestverdacht' gekwalificeerd in verband met de veiligheid van de laboratoriummedewerkers, weet de gemeente. "Deze kwalificatie zegt niets over het feit of er al dan niet asbest in het monster zit. "Een asbestonderzoek gaat standaard tot een halve meter. De asbest die de aannemer aantrof zat één meter onder het maaiveld.

Of de onverwachte asbestsanering een budgetoverschrijding tot het gevolg heeft, weet het college nog niet. Pas nadat het saneringsplan bekend is, wordt duidelijk of de geraamde 40.000 euro voldoende is. Zo niet, dan wordt de raad hierover geïnformeerd, belooft het college.

En daar zit de kneep. Volgens Van den Bos is het college niet zo scheutig met snelle informatie. "In onze gemeente lijkt vooral goed nieuws naar buiten te komen en dingen die even wat minder gaan worden toch wat minder luid en duidelijk gecommuniceerd, ook naar de Raad."