De Valburgse verlichte optocht

VALBURG - We nemen u graag even mee terug naar 10 februari vorig jaar vlak voor aanvang van Valburgs eerste verlichte optocht. In de maanden voorafgaand is de route uitgezet, zijn vrijwilligers opgetrommeld, vergunningen aangevraagd bij gemeente en provincie en hebben zich 26 groepen aangemeld om mee te doen.

Als we na de laatste bespreking om 18.00 uur De Viersprong verlaten om naar het startpunt te lopen is het dorp leeg, licht en er is nog geen wagen te bekennen. Moet hier over een uur een evenement van start gaan?

Als even later de schemer invalt worden de verschillende invalswegen verlicht door de eerste wagens die aan komen rijden, de muziek van de wagens zwelt aan naarmate ze dichterbij komen net als het aantal bezoekers dat Valburg weet te vinden.

Als om elf over zeven het startsein wordt gegeven staat er een bonte stoet klaar van 26 wagens en loopgroepen om door de donkere starten van Valburg te bewegen waar op sommige stukken de bezoekers vijf rijen dik staan opgesteld. Jong en oud heeft genoten van het spektakel zowel deelnemers als in het publiek en er hoeft ook niet lang nagedacht te worden of we dit vaker willen gaan organiseren.

Inmiddels is het bijna carnaval 2019, staat het evenement in de startblokken en staat de teller vier weken voor aanvang op 22 deelnemende groepen. Alles aanwezig dus om er weer een geweldige optocht van te maken op zaterdag 2 maart vanaf 19.11 uur. Carnavalsverenigingen De Stiekenvrienden en ’t Blauwe Striekske hopen een ieder als bezoeker ook dit jaar weer in groten getale te mogen ontmoeten in Valburg.