Uitleg wethouder sport Bert Velthuis over Rookvrije Generatie Project. (foto: HV Havana) Foto: HV Havana

Nijmeegse sportverenigingen samen op weg naar een rookvrije accommodatie

NIJMEGEN - Het Rookvrije Generatie Project. De tien aanwezige verenigingen vormen de ‘kopgroep’ van dit project: Handbalvereniging Havana, LLTV, Trekvogels, TPV Dukenburg Smash, TV Rapiditas, Korfbalvereniging Keizer Karel, CSV Oranje Blauw, RV de Waal, Nijmeegse Schaatsvereniging, SV Hartert, Tafeltennis Nijmegen.

Deze verenigingen gaan zelf stapsgewijs op weg naar een rookvrije accommodatie. Daarbij wordt eerst naar de jeugd gekeken. Bij de kick-off was dan ook van iedere vereniging een jeugdlid aanwezig. N.E.C. ondersteunt de verenigingen in samenwerking met de buurtsportcoaches van de gemeente Nijmegen. Daarnaast wordt campagnemateriaal beschikbaar gesteld voor alle Nijmeegse sportverenigingen, zoals t-shirts en een spandoek.

HV Havana en de Rookvrije Generatie

Handbal is voornamelijk een zaalsport, waar toch al niet gerookt mag worden. Toch vindt Havana het belangrijk mee te doen aan het project Rookvrije Generatie. De jeugd komt nog steeds met tabaksrook in aanraking doordat er gerookt wordt bij de entree van een sporthal, op een buiten toernooi of bij een clubevenement. Door hier actief beleid op te maken zorgt Havana ervoor dat de kinderen van nu nooit met tabaksrook in aanraking hoeven komen. Havana hoopt ook positieve uitstraling te hebben op clubs in de regio zodat ook uitwedstrijden Rookvrij bezocht kunnen worden.

Groen, gezond en in beweging

Handbalvereniging Havana sluit hierbij aan op de beweging 'Nijmegen op weg naar een Rookvrije Generatie'. Dit is een samenwerking van de volgende partners: Iriszorg, Radboudumc, GGD Gelderland-Zuid, gemeente Nijmegen en groen, gezond en in beweging Nijmegen.

HV Havana DC1. (foto: HV Havana)
Wethouder Sport Bert Velthuis met HV Havana DC1. (foto: HV Havana)