Het drukke (vracht)verkeer op de Papenstraat is gegroeid tot een pijndossier. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: Sjaak

Papenstraat Bemmel terug op de politieke agenda

BEMMEL – Bewoners van de Papenstraat gaan al vóór de gemeentelijke herindeling gebukt onder het drukke (vracht)verkeer en geluidsoverlast. De gemeente wil een adviesbureau in de arm nemen om te onderzoeken hoe en hoeveel verkeer er rijdt, en wat er mis is met de inrichting en kruispunten. "In 2019 gaan we deze verkeerssituatie samen met belanghebbenden bekijken en samen over oplossingsrichtingen nadenken", zo meldt het college in de begroting 2019.

De Papenstraat stond al zonder resultaat op de politieke agenda van de gemeente Bemmel. Vorig jaar lag er weer een bewonersbrief op de mat van het gemeentehuis. Vrachtwagens die supermarkten vanaf 6.00 uur moeten bevoorraden worden steeds groter en luider. Tractoren met aanhangers of uitstekende landbewerkingsmachines komen in volle vaart voorbij zodat de banden stuiteren, zo waren de klachten. "Soms denk ik dat er straatraces worden gehouden'', schreef een bewoonster.

Fractievoorzitter van het CDA Theo Pere was destijds wethouder. Hij zei toen dat de Papenstraat meer aandacht verdient dan Ressen. Zijn opvolger wethouder Johan Sluiter erkent in de begrotingstoelichting de netelige situatie. "De Papenstraat is een van de drukste wegen binnen de bebouwde kom in Lingewaard."

Pere wil zijn opvolger niet voor de voeten wil lopen, maar één van de oplossingen is volgens hem het vrachtverkeer uit de Papenstraat te halen door ze over de Houtakker sturen. Hij hoopt dat dit college na ruim twintig jaar het pijndossier kan sluiten. Dat de Papenstraat er 'recht' op heeft vindt Pere een groot woord. "Aan deze mensen zijn al te veel toezeggingen gedaan, maar weinig waargemaakt." Het CDA komt er tijdens de algemene beschouwingen op terug, belooft de fractievoorzitter Theo Pere.