Internationale vierdaagse afstandsmarsen Nijmegen

NIJMEGEN - De 102e editie van de Vierdaagse vindt dit jaar plaats van 17 tot en met 20 juli. 'The Walk of the World' is het grootste meerdaagse wandelevenement van de wereld waaraan jaarlijks 42.000 wandelaars deelnemen. Vanuit heel de wereld komen zij naar Nijmegen om vier dagen te wandelen in Nijmegen en de prachtige, bosrijke omgeving.

De Vierdaagse Nijmegen is al decennia lang de grootste meerdaagse wandelprestatietocht ter wereld. De Vierdaagse is geen wedstrijd, het gaat om het leveren van de prestatie. Deelnemers leggen vier dagen achter elkaar dagelijks, en naar gelang leeftijd en geslacht, afstanden van 30, 40 of 50 kilometer af. Wie de tocht met succes volbrengt, wordt beloond met het felbegeerde Vierdaagsekruis, een door de Nederlandse koning erkende onderscheiding.

Topprestatie

Naast die onderscheiding geldt de glorieuze intocht van alle wandelaars op de laatste middag van de Vierdaagse in Nijmegen als een ultieme beloning voor de fysieke en vaak ook psychische topprestatie die de wandelaars hebben geleverd. Honderdduizenden enthousiaste toeschouwers omzomen de laatste 15 kilometer van het wandelparcours om de Vierdaagselopers tot aan de eindstreep toe te juichen. De wandelaars, begeleid door talloze muziekbands, vormen een feestelijke en kleurrijke stoet van kilometers lang, die door het vaak uitzinnige publiek bedolven wordt met gladiolen, bij uitstek de Vierdaagsebloem.

Variatie aan landschappen: Vier dagen 30, 40 of 50 km wandelen in en rondom Nijmegen, betekent een intense beleving van de meest gevarieerde landschappen die Nederland rijk is.

Dag 1

Van de Vierdaagse voert het wandellegioen door de Betuwe, ten noorden van Nijmegen. De Betuwe is van oudsher de fruittuin van Nederland. Het overwegend agrarische landschap is daar, in het gebied tussen de steden Arnhem en Nijmegen, smaakvol gecombineerd met de modernste uitingen op het gebied van stedelijke ontwikkeling en architectonische hoogstandjes.

Dag 2

Van de Vierdaagse brengt de wandelaars naar het Land van Maas en Waal, ten westen van Nijmegen. Een polderlandschap, compleet met molens en dijken volgens de oer-Hollandse tradities, dat ingeklemd ligt tussen Nederlands' belangrijkste rivieren, de Maas en de Waal.

Dag 3

Wordt door de tienduizenden wandelaars gezien als de dag van de bergetappe in de Vierdaagse. Ten zuiden en oosten van Nijmegen zijn de wandelparcoursen voor die dag uitgezet over heuvels en door dalen, met het wijndorp Groesbeek als middelpunt. Het heuvelachtige karakter van de Dag van Groesbeek vergt het uiterste van de conditie en het doorzettingsvermogen van de wandelaars.

Dag 4

En laatste dag van de Vierdaagse brengt de Vierdaagselopers traditiegetrouw naar het ten zuiden van Nijmegen gelegen Cuijk. Daar hebben samenwerkende genietroepen van het Nederlandse en Duitse leger speciaal wvoor het wandellegioen een vouwbrug over de rivier de Maas gelegd. Het scheepvaartverkeer wordt stilgelegd, zodat de wandelaars ongestoord en veilig de oostoever van de Maas kunnen bereiken. Daar, vanaf het dorp Mook, begint dan in feite de glorieuze intocht van de Vierdaagse. Voor tientallen tv-camera's en onder enthousiast gejuich van honderdduizenden toeschouwers lopen de deelnemers hun laatste 15 kilometer, op weg naar de ultieme beloning, het Vierdaagse kruis.

Feest langs het parcours

Het parcours van de Vierdaagse gaat door verschillende gemeenten in de regio Nijmegen. Iedere doortochtgemeente steekt veel tijd en energie om de doortocht van de wandelaars feestelijk en muzikaal te laten verlopen.

Meer informatie: staat op www.4daagse.nl.