Gastles burgemeester op OBC Bemmel

BEMMEL - Maandagmiddag 5 maart stond in plaats van hun vertrouwde lerares, mevrouw Kienhuis, opeens burgemeester Schuurmans voor de klas. VWO 4 en VWO 6 leerlingen spraken met mevrouw Schuurmans over een aantal thema’s rond de verkiezingen.

Aan de hand van een inleiding en een aantal stellingen werd er enthousiast door de leerlingen gediscussieerd. Een voorbeeld van zo’n stelling was: Nederland moet terug naar 90 gemeenten. De burgemeester vroeg de leerlingen om mee te doen aan de hand van de ‘Lagerhuisdebat opstelling’. Uitgangspunt is de basismening en door telkens meer informatie te krijgen konden leerlingen die mening wel of niet bijstellen. In het begin wilden de leerlingen vooral dat het blijft zoals het is, maar na meer argumenten zag je dat een aantal leerlingen ‘overliepen’ naar de kant van minder gemeenten. Toch bleven ook veel leerlingen voor het aantal gemeenten van nu; “omdat er dan nóg meer belangen meespelen wanneer gemeenten samengevoegd worden’’.

Ook kwamen thema’s zoals: de gekozen burgemeester, het referendum, digitaal stemmen via stem-apps en de leeftijd waarop je in de gemeenteraad zou mogen plaatsnemen, aan de orde.

De leerlingen waren erg betrokken bij de les. Vooral de VWO 6 groep, waarvan een deel 18 is en dus stemgerechtigd. Door het horen van de kennis van een professional als de burgemeester werden de leerlingen aan het denken gezet en eventueel geënthousiasmeerd om in de toekomst een actieve politieke rol te vervullen.