Stichting Marigold Memorial een feit (foto: Wim Woudt )
Stichting Marigold Memorial een feit (foto: Wim Woudt ) Foto: Wim Woudt

Goudsbloem symbool wordt Marigold Memorial

BETUWE - Zeventig jaar na de oorlog, in 2015, werd in Wageningen het symbool van de goudsbloem geïntroduceerd. Dit was een samenwerking tussen de Stichting Wageningen 45 en het Exoduscomité.

Zijn oorsprong vindt dit symbool in de Betuwe, in Huissen. Dààr stond na de oorlog een groepje voormalige vluchtelingen te wachten op de koningin. Door drukte in het overvolle program werd het bezoek aan Huissen geannuleerd. Wel werden Arnhem, Elden en Elst bezocht.

De vluchtelingen waren echter niet verbitterd en zagen de belangstelling van de koninging als een troost die kracht gaf. Kinderen stonden te wachten met goudsbloemen in hun hand. In het Latijn betekent dit Calendula en het is bekend vanwege zijn infectiewerende, helende werking. Hiermee was het symbool geboren voor burgers in oorlogstijd.

Op het kasteel nabij het gemeentehuis te Bemmel werd een acte getekend: Lingewaerd Notarissen verzorgde dit pro deo vanuit maatschappelijke betrokkenheid en bracht op deze manier een ode aan burgers. Wethouder Janssen en burgemeester Schuurmans vonden een bevestiging van de relatie tussen de Goudsbloem, de Marigold, en de gemeente Lingewaard op zijn plaats.

Om die reden werd op 23 januari de acte gepasseerd in het kasteel. De Stichting Marigold Memorial stelt zich ten doel om het symbool van de Marigold landelijk actief verder onder de aandacht te brengen. Binnenkort zal de stichting een nieuwe site lanceren. Voor nadere informatie over dit symbool kunt u terecht op www.exodushuissen.nl. Het Exoduscomité zal vaste partner zijn van Stichting Marigold Memorial.