Foto: Paul Verwer

Van Boetzelaerstraat blijft landweggetje

NIJMEGEN - De Van Boetzelaerstraat in Nijmegen-Noord blijft tijdens de bebouwing van Park Waaijenstein een smal landweggetje. En deze straat wordt voor auto’s voorlopig ook niet aangesloten op de Volsellastraat. Dat hebben de bewoners afgesproken met de gemeente Nijmegen.

Als het aan de gemeente ligt, krijgt het toekomstige appartementencomplex in Park Waaijenstein een aparte route naar de Italiëstraat (nu nog busbaan). Bewoners van Oosterhout hadden zich sterk gemaakt voor een kortere en veiligere route buiten hun wijk om.

De raadscommissie Waalsprong heeft wethouder Velthuis (stedelijke ontwikkeling) groen licht gegeven voor een serieus onderzoek naar de zuidelijke ontsluiting van Park Waaijenstein. Dit gebied naast het landgoed ten zuiden van de wijk Oosterhout wordt nu bouwrijp gemaakt. Volgend jaar komen daar veertien vrijstaande woningen. Later verrijst er een groot complex met maximaal 85 appartementen.

Wethouder Velthuis meldde aan de raadscommissie dat er een bedrijf is geselecteerd om dat appartementencomplex te ontwikkelen. Het bedrijf betaalt daarvoor drie miljoen euro aan de gemeente. Er is al gesproken over de zuidelijke ontsluiting en het bedrijf is daar positief over, vertelde de wethouder. GroenLinks en PvdA willen nog wel van de wethouder horen welke alternatieve plekken de gemeente heeft onderzocht. Want het nieuwe complex in Park Waaijenstein wordt ongeveer drie keer zo omvangrijk als het bestaande appartementencomplex langs de Griftdijk.

Met bewoners gaat de gemeente zich vanaf begin volgend jaar nog buigen over de definitieve inrichting en ontsluiting van Park Waaijenstein.