Preventieavonden 'Ik & mijn puber' voor ouders en verzorgers

BETUWE - Na het grote succes van 2015 én 2016 organiseert de gemeente Overbetuwe in samenwerking met de middelbare scholen in Overbetuwe drie preventieavonden. Thema's die voor ouders/verzorgers van een puber (leeftijd 11 - 18 jaar) interessant zijn staan centraal: het puberbrein, seksualiteit, online gedrag, groepsdruk en 'hoe blijf ik in gesprek met mijn puber?' Tijdens de preventieavonden worden handvatten gegeven om hierover met pubers in gesprek te gaan.

"De gemeente Overbetuwe investeert voor het derde jaar in preventieavonden Ik & mijn puber. Naast het voortgezet onderwijs betrekken we ook groep 7 en 8 van het basisonderwijs hierbij. Het doel is dat ouders en jongeren weten welke onderwerpen er in de samenleving spelen voor onze jeugd, welke gevaren dat oplevert maar vooral dat ouders en jongeren hierover met elkaar in gesprek gaan", aldus wethouder Ron van Hoeven.

Programma Een gezamenlijke start met als thema 'het puberbrein'. Hoe ontwikkelt zich dat? Hoe werkt groepsdruk en hoe kan ik mijn puber begeleiden en stimuleren? Hierna wordt, door verschillende deskundigen, in drie workshops dieper ingegaan op aspecten van het puberleven. 1. 'In Gesprek' door Theater Playback - PlayBack helpt ouders een open gesprek te voeren met eigenzinnige pubers.

2. 'Wat gebeurt er bij uw puber en hoe communiceert u over seksualiteit' door VGGM - Er wordt ingegaan op de seksuele ontwikkeling van jongeren en bespreken aan de hand daarvan hoe je daar als ouder aan kan bijdragen.

3. 'In gesprek over online-veiligheid - omgaan met weerstand' door Mind Mix - Een gesprek over online veiligheid kan bij een puber voor veel weerstand zorgen. In deze workshop worden de belangrijkste psychologische weerstanden behandeld én de strategieën om hier mee om te gaan.

Woensdag 15 november 18.45 – 22.00 uur (OBC Elst) Maandag 29 januari 18.45 – 22.00 uur (Het Westeraam en Lyceum Elst) Maandag 23 april 18.45 – 22.00 uur (HPC Zetten).

Via de scholen ontvangen ouders/verzorgers een uitnodiging. Ouders met kinderen die niet op deze middelbare scholen zitten, zijn ook van harte welkom. Aanmelden is gratis en kan via www.overbetuwe.nl/preventieavonden. Daar staat ook meer informatie over het programma of de inhoud van de workshops.