De nieuwe Groenhof. Adres: Prins Willem-Alexanderpark 317, 3905 CK Veenendaal. (foto: Tineke Wouda) Foto: Tineke Wouda

Feestelijke opening nieuwe Groenhoftuin van IVN Veenendaal-Rhenen

REGIO - Op zaterdag 3 juni is het feest in Veenendaal, want de burgemeester van Rhenen, Hans van der Pas, komt de educatieve Groenhoftuin openen. Vorig jaar opende de burgemeester van Veenendaal al het nieuwe gebouw van IVN Veenendaal-Rhenen en het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan de bijbehorende tuin.

Dit is niet zomaar een tuin, maar een heuse Heuvelrugtuin, die voor minstens 60 procent groen is, waar gifvrij wordt getuinierd, waarin inheemse planten staan, een vijver en meerdere regentonnen zijn en die beschutting biedt aan vogels en insecten. Zo draagt de tuin bij aan biodiversiteit en een gezonde waterhuishouding op de Utrechtse Heuvelrug. Marco Verloop, wethouder van Veenendaal, komt de tuin officieel inhuldigen als Heuvelrugvoorbeeldtuin.

Tijdens de opening kun je meedoen aan een workshop waarin je samen met hovenier Frederike van der Kooij bekijkt welke planten in jouw tuin passen en waar je deze planten het beste kunt plaatsen. Je maakt een plan om jouw eigen tuin om te toveren tot Heuvelrugtuin en zo onderdeel te laten worden van het Nationaal Park. Onder de deelnemers wordt 250 euro uitvoeringsbudget verloot, zodat je meteen aan de slag kunt. Ook zijn er activiteiten voor kinderen en geven IVN-ers rondleidingen door de nieuwe tuin.

Het hele programma duurt van 10.00 – 14.00 uur, met de workshop en kinderactiviteit van 11.00 – 12.30 uur. De workshop en kinderactiviteit kosten niets, maar het is wél nodig om je vooraf aan te melden via www.jouwheuvelrugtuin.nl.

Het project Heuvelrugtuinen is een initiatief van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, Natuur en Milieufederatie Utrecht en IVN Natuureducatie.

De Groenhoftuin in aanleg.