De eerste aardgasvrije buurten van de Neder-Betuwe in 2030

Steeds vaker hebben we ook in Nederland last van extreme hitte en droogte, tropische regenbuien en wateroverlast. Dit is het gevolg van de opwarming van de aarde. Het gevolg van de CO2 die we met zijn allen uitstoten. Daarom is energie besparen en aardgasvrij wonen enorm belangrijk.

Iedereen in Nederland woont vanaf 2050 volledig aardgasvrij, dat is tenminste het doel. De gemeente Neder-Betuwe verwacht in 2030 al de eerste aardgasvrije buurten. Zo meldt hun website. Wil jij zelf ook al je steentje bijdragen en minder energie verbruiken? In dit artikel lees je er alles over.

Duurzame energie verbruiken

Voor de opwekking van elektriciteit maken we veelal gebruik van fossiele brandstoffen. Door de komst van elektrische auto’s wordt het energieverbruik alleen maar meer. We kunnen twee dingen doen: energie besparen én duurzame energie verbruiken. Er zijn verschillende manieren om groene energie op te wekken. Door zon, wind, biomassa, waterkracht en bodemwarmte.

De gemeente Neder-Betuwe zet vooral in op de eerste twee. Zo ligt er een initiatief klaar met betrekking tot een Windpark in de Midden-Betuwe. De initiatiefnemers Burgerwindcoöperatie West-Betuwe en Betuwemolen willen 9 windmolens, goed voor het opwekken van elektriciteit voor maarliefst 29.000 huishoudens. Daarnaast staan er een aantal zonneparken op de planning. Jij als inwoner van de Neder-betuwe kunt ook zelf energie opwekken. Via zonne-energie, maar je kunt ook bodemwarmte gebruiken.

Een WKO installeren

Als je van bodemwarmte gebruik wil maken, kun je de installatie van een Warmte Koude Opslag (WKO) overwegen. In de aardbodem is water te vinden. Het water tot 300 meter diepte is geschikt voor warmte uitwisseling. Een WKO slaat de warmte op. De pompkamer, met waterdichte afsluiting van TSE Enter, pompt het water omhoog. Een warmtepomp zorgt er vervolgens voor dat de warmte uit het water wordt gehaald om de woning mee te verwarmen. Het nu afgekoelde water wordt teruggepompt en weer opgeslagen in de grond. Dit afgekoelde water kun je in de zomer gebruiken om je woning te verkoelen. Deze manier van verwarmen en verkoelen bespaart je tot wel 80% aan energie!

Meer energie besparen

De gemeente Neder-Betuwe kijkt per wijk welke warmtevoorziening geschikt is. Met name omdat we relatief veel vrijstaande woningen hebben. Je kunt zelf wel andere stappen zetten om richting het aardgasvrije wonen te gaan. Maak duurzame keuzes op de momenten dat het kan. Een inductieplaat in plaats van een gasfornuis. Van een cv-ketel naar warmtepomp. En isoleer je woning om energie te besparen.

Op naar een groene toekomst!