Kippenvelmoment tijdens zingen Oekraïens volkslied

OPHEUSDEN - Opheusden beleefde met de bijdrage van vluchtelingen uit de Oekraïne een bijzondere en ongewone vier mei viering. De herdenking begon zoals elk jaar traditioneel om 19.00 uur op de begraafplaats aan de Dalwagenseweg. Vervolgens trokken de belangstellenden in een lange stoet naar gemeentehuis om het Wilhelmus te zingen en kransen te leggen om dit jaar naast onze, ook de oorlogsdoden uit de Oekraïne te herdenken.

Door: Jan Woldberg

Het veld voor het gemeentehuis wat inmiddels behoorlijk was volgestroomd en de stoet werd verwelkomd met stemmige muziek van Com Amore en Amicitia. Nadat de militairen van de Natrus de vlaggen halfstok hadden gehangen vroeg burgemeester Jan Kottelenberg in zijn toespraak aandacht voor het leed wat tijdens de Duitse bezetting is aangericht.
Hij trok daarbij een vergelijking naar al die mensen die nu in de Oekraïne voor hun vrijheid vechten en de vrouwen en kinderen die op de vlucht zijn en nu in Neder Betuwe verblijven. Hij sprak zijn waardering uit voor al die vrijwilligers die in Neder Betuwe actief zijn om weeskinderen op te vangen en die ook weer klaar staan bij de opvang in IJzendoorn.

Voordat het in Opheusden twee minuten stil was werd de Last Post op indrukwekkende wijze vertolkt door trompettist Marco van Leijen. Daarna lieten kinderen van alle basisscholen met aangrijpende gedichten weten nooit geen oorlog meer te willen.
Hoogtepunt van de avond was de vertolking van het Oekraïense volkslied door Margreet de Vree, dochter van oud-SGP-raadslid Thomas de Vree, die voordat de vluchtelingen een krans legden, op indringende wijze hun leed vertolkte met Oekraïense volkslied.