Ondertekening realisatieovereenkomst startschot voor nieuwe fase in ontwikkeling veerhaven Ochten

OCHTEN - De plannen voor de herinrichting van veerhaven Ochten zijn bijna klaar. Het gebied langs de Waal krijgt een nieuwe inrichting met veel aandacht voor natuur en recreatie. Met het ondertekenen van een realisatieovereenkomst door de provincie Gelderland, Rijkswaterstaat, gemeente Neder-Betuwe en Waterschap Rivierenland is het project een nieuwe fase ingegaan.

Het gebied tussen de dijk en de rivier bij Ochten gaat er anders uitzien. Aan de dijk komt een hoogwatervrij terrein, de haven wordt opgeknapt en er komen aanlegplaatsen voor een Waaltaxi en kleine rondvaartboten. In de uiterwaard wordt een geul aangelegd, zodat daar een mooie groene omgeving voor plant en dier ontstaat. Er komen wandelpaden met bankjes en tafeltjes en een nieuwe parkeerplaats.

Geslaagde samenwerking
De vier partijen werken al meerder jaren samen aan de veerhaven en omgeving. Watergedeputeerde Peter van ’t Hoog: “We werken hard aan een veilige en mooie Waal. Veerhaven Ochten zal daarin een mooie plek innemen. Ik ben trots op de goede samenwerking met Rijkswaterstaat, gemeente Neder-Betuwe en Waterschap Rivierenland. Vier partijen die elkaar daadwerkelijk hebben gevonden in een ambitieus waterproject, dat is heel bijzonder.”

Aantrekkelijker
Herma van Dijkhuizen, wethouder Recreatie en toerisme, Neder-Betuwe: “Het gebied rond de Veerhaven in Ochten aantrekkelijker maken voor onze inwoners. Als gemeente zijn wij heel blij met deze ontwikkeling. Ik verwacht dat we hiermee ook gasten van buiten Ochten prikkelen om te komen genieten van de rivier, prachtige natuur en mooie wandelroutes.”