Foto: ANP

“Het is heel belangrijk dat er ieder jaar weer borstkankermaand is”

RHENEN - In Nederland overlijden jaarlijks ruim 3000 mensen aan borstkanker, een van de meest voorkomende vormen van kanker. Hoewel de overlevingskansen de afgelopen decennia flink zijn gestegen, blijft het nodig om onderzoek naar de ziekte te doen om het aantal sterfgevallen verder terug te dringen.

Volgens de voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek waren er vorig jaar in Nederland in totaal 47.046 sterfgevallen die gerelateerd waren aan kanker en andere nieuwvormingen. Hiertoe behoren gevallen met zowel goedaardige als kwaadaardige gezwellen en kankervormen als leukemie. In 2019 was het landelijke aantal sterfgevallen lager, namelijk 46.990.

In de gemeente Rhenen zijn vorig jaar 50 mensen aan ziektes als kanker overleden. In 2019 waren dat er ook 50. Daarmee ging het niet met de landelijke stijging mee.

Pink Ribbon

Oktober staat in het teken van Pink Ribbon. Dit actielabel, bekend van het roze lintje, is onderdeel van KWF Kankerbestrijding en zet zich specifiek in tegen het terugdringen en onder controle krijgen van borstkanker. Dit doet het door onderzoek en projecten te financieren om de ziekte te voorkomen en het beter te kunnen behandelen.

“Het is heel belangrijk dat er ieder jaar weer borstkankermaand is”, zegt woordvoerder Annebel Schipper van KWF. “Er zijn jaarlijks 15.000 vrouwen die borstkanker krijgen, dat is een hele grote groep. Dus het is belangrijk om hier aandacht voor te vragen.”

KWF roept vrouwen - en mannen - daarom op om regelmatig het lichaam te checken en bij verandering meteen aan de bel te trekken. “Hoe eerder je erbij bent, hoe groter de kans op een betere behandeling en dus een hogere kans op overleving en minder klachten na de ziekte. Samenvattend: een beter leven voor de patiënt”, aldus Schipper.

Preventieve screening

Onlangs werd bekend dat veel minder vrouwen zich in coronatijd hebben laten screenen op borstkanker. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) was de opkomst voor het bevolkingsonderzoek naar borstkanker in 2020 “substantieel lager” dan het jaar ervoor. De opkomst van de genodigden lag op 70 procent tegenover 76 procent in 2019. “Dit verklaren we door angst voor corona, ondanks de maatregelen die genomen zijn bij de onderzoekscentra, zoals het houden van 1,5 meter afstand en het gebruik van mondkapjes”, zegt woordvoerder Jan Brouwer de Koning.

Nu de coronamaatregelen weer wat beperkter zijn dan vorig jaar, zou de opkomst van het bevolkingsonderzoek ook weer omhoog moeten kunnen. Het is volgens KWF en het RIVM wel belangrijk dat vrouwen zich weer meer preventief laten screenen op borstkanker. “De verwachting is wel dat als de maatregelen allemaal kunnen worden gestopt, de deelname dan ook weer toeneemt, al zal die mogelijk dan wel iets lager blijven dan voorheen”, denkt het RIVM.

Als zo’n uitnodiging op de mat valt, is het volgens KWF zaak dat mensen hier gehoor aan geven. “Borstkankeronderzoek is nu nog urgenter omdat er vorig jaar veel gevallen gemist zijn”, meent Schipper. “Ga alsjeblieft in op je uitnodiging! Dat is heel belangrijk”, zegt ze. “Ook al heb je geen klachten, dan kan je er via zo’n onderzoek alsnog achter komen dat je borstkanker hebt.”

“Ga alsjeblieft in op je uitnodiging! Dat is heel belangrijk”

“Vroeg erbij zijn betekent een beter leven voor de patiënt”

Informatie over het vroegtijdig waarnemen van borstkankersymptomen

Borstkanker kan vaak beter worden behandeld als het vroeg wordt geconstateerd. Maar hoe vaak komt de ziekte voor, wie krijgt het en hoe kan je het ontdekken?

In Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen de diagnose borstkanker.
Voor vrouwen in de leeftijdsklasse 30-59 jaar is borstkanker een van de belangrijkste doodsoorzaken.
De overlevingskansen van borstkanker zijn heel goed, 9 op de 10 overleeft de ziekte.
KWF: “Ken je borsten goed en ga bij verandering naar de huisarts.”
Een knobbeltje in de borst is een van de bekendste symptomen, maar ook vocht uit de tepel of een deukje in de borst kunnen wijzen op borstkanker.
Ook mannen kunnen de diagnose borstkanker krijgen. Vorig jaar overleden 22 mannen aan de ziekte.
Er zijn regionale verschillen in de opkomst van bevolkingsonderzoeken naar borstkanker. Zo zijn mensen in de randstad/grote steden minder geneigd om mee te doen dan de genodigden in minder dichtbevolkte gebieden. Volgens het RIVM is de verwachting dat dit “samenhangt met bijvoorbeeld sociaal economische status, het beheersen van de Nederlandse taal en gezondheidsvaardigheden.”