Frits Beunke, een van de initiatiefnemers van Kiwanis Club Tiel, overhandigt het boekje aan Ella Kok-Majewska, directeur/streekarchivaris van het RAR. Links op de foto Folkert Beenen, laatste Kiwanis President, en rechts erelid Charles van Rossem. (foto: RAR) Foto: RAR

Kiwanis Club Tiel archief in

TIEL - Vandaag overhandigde Frits Beunke van Kiwanis Club Tiel het archief van de club – inclusief vaandel, bel en het door hem geschreven boekje over de geschiedenis van de club - aan Ella Kok-Majewska van het Regionaal Archief Rivierenland (RAR).

De Tielse afdeling van de internationale Kiwanis Club ondersteunde elk jaar een of meer goede doelen, financieel of door persoonlijke inzet met als motto: ‘Kinderen ónze Zorg’. In oktober vorig jaar is besloten de club op te heffen. Met de schenking zorgt de club ervoor dat 32 jaar geschiedenis voor altijd bewaard blijft.

Projecten voor kinderen
De serviceclub is ontstaan vanuit de Junior Kamer Lek en Linge. Een van de bekendste activiteiten was misschien de Kiwanis Popactie. Hierbij schonk de club poppen aan Ziekenhuis Rivierenland. Met de poppen kon medisch personeel kinderen uitleg geven over hun behandeling. Andere voorbeelden waren de herstart van Speel-O-theek het Stokpaardje in Tiel, een jaarlijkse autorally voor een goed doel en de aanleg van een skelterbaan bij logeerboerderij de Kleine Perzik in Maurik.

Eind van een tijdperk
De afgelopen jaren liep het ledental sterk terug. Hierdoor konden grotere projecten niet meer worden uitgevoerd. Daarom werd besloten om Kiwanis Club Tiel op te heffen, het nog aanwezige kapitaal aan goede doelen te besteden en het archief bij het RAR onder te brengen.

Het archief en het boekje Een korte geschiedenis van Kiwanis Club Tiel 1988 – 2020 zijn binnenkort in te zien op de studiezaal van het RAR en op termijn ook digitaal beschikbaar via www.regionaalarchiefrivierenland.nl.