Rolof en Tygo in de speeltuin aan de Lupinestraat. (foto: Jan van den Brink)
Rolof en Tygo in de speeltuin aan de Lupinestraat. (foto: Jan van den Brink) Foto: Jan van den Brink

Welzijn Rivierstroom brengt jeugd in beweging op Buitenspeeldag

RHENEN - “Babs, mag ik je knuffelen?” Natuurlijk mocht dat van de mascotte van de Dierenvoedselbank - Babs het Konijn. Zij was voor de gelegenheid naar de Buurtgarage gekomen in het zonovergoten Rhenen Hoog. Daar vierde Welzijn Rivierstroom op woensdag 9 juni Nationale Buitenspeeldag met een speel-en-speurtocht. Meer dan 25 kinderen en ouders speelden mee – want buitenspelen is niet alleen heerlijk en gezond voor de jeugd, maar brengt ook ouders in beweging!

De gemeente Rhenen stelde budget beschikbaar voor speurtasjes met voedzame snacks. De gemeente vindt buitenspelen belangrijk. Niet alleen omdat het bijdraagt aan fijn wonen in ons stadje, maar ook omdat het inwoners jong van geest en gezond van lijf en leden houdt. En dat sluit naadloos aan op het onlangs gesloten Preventieakkoord. Daarin hebben verenigingen, kerken, supermarkten, organisaties zoals Welzijn Rivierstroom en inwoners samen afspraken gemaakt die gezond leven makkelijker maken. En wat is er nu makkelijker dan samen buiten spelen?

De speurtocht voerde langs de speeltuintjes van de ‘plantsoenen’, het basketbalveldje bij de Lijsterberg, het trapveldje bij de brandweerkazerne en het geasfalteerde bassin op de hoek Bergweg – Beukenlaan, ideaal voor skaten en stoepkrijten bij droog weer.

Buitenspeeldag bij de Buurtgarage was voor herhaling vatbaar. Met dank aan vrijwilligers Leo, Cora, Ronak en Veralien! Heb jij ideeën hoe we buitenspelen nog meer kunnen stimuleren in (de gemeente) Rhenen? Mail naar kittyvandenhoek@welzijnrivierstroom.nl of bel 06 45849059.