Het was een prachtige Koningsdag in Rhenen!

RHENEN - Rhenen heeft met de viering van Koningsdag 2021 geschiedenis geschreven. Nooit eerder is Koningsdag in Rhenen 24 uur lang online gevierd. In januari waren de voorbereidingen voor een fysieke viering van Koningsdag voor 75 procent klaar toen door het kabinet de beslissing werd genomen dat er geen sprake kon zijn van grootschalige publieke evenementen in april. Weer geen viering van Koningsdag was geen optie voor de Stichting Oranjedag Rhenen (SOR). Er moest iets leuks georganiseerd worden, met saamhorigheid als thema.

De Covid-19 maatregelen dwongen na te denken over online activiteiten en beperkte fysieke activiteiten. In nauwe samenwerking met de inmiddels vaste Koningsdag partner Scouting Rhenen werd een zeer divers programma in elkaar gezet. Veel online radio spelletjes, interviews met culturele, commerciële en maatschappelijk ondersteunende organisaties, lintjes regen, bekendmaking winnaar schilderij Koning met baard, Oranjespel tussen de kinderburgemeester Mila Petersen en burgemeester Hans van der Pas, een Pub Quiz, platenbingo en nog veel en veel meer. Koningsdag zonder muziek was geen optie, dus waren er ook live optredens van o.a de band Escalate, Arno Kolenbrander, The Jingle Lady’s de Rhenense Fellows, Mella de Dj, Shockwave en DJ Clemco. Het weer was prachtig wat resulteerde aan veel deelname aan de fysieke activiteiten. Activiteiten zoals de fotopuzzeltocht voor kinderen, kleurplaatwedstrijd, tompoucebakwedstrijd, maar ook aan de autopuzzel- en oldtimertoertocht.

De gemeente Rhenen stelde het Huis van de Gemeente ter beschikking voor de online viering. De hal werd hiervoor 24 uur professioneel ingericht als studio door MultiBeeld Media Producties uit Nijmegen. Een livestream waar 2100 mensen op hebben meegekeken. Speciaal voor de SOR werd een nieuwe website gemaakt door Mediawow. De site gaf, in het kader van de saamhorigheid, winkeliers, bij het ontbreken van een fysieke markt/braderie, de mogelijkheid om een webshop in te richten. De horeca werd de mogelijkheid geboden om de speciaal Online Oranje Horeca-box om de Oranjesite te promoten. En natuurlijk was daar alle informatie van de activiteiten terug te vinden.

Voorzitter van de SOR, Lambrecht van den Broek: “Veel dank gaat uit naar de meerdere sponsoren, die ondanks de zware commerciële tijden, het mede mogelijk hebben gemaakt om Koningsdag 2021 te vieren. Belangrijk waren de steun vanuit de gemeente en de stichting Gast- en Weeshuis, zonder wie dit evenement niet mogelijk was geweest. Gesteld kan en mag worden dat Koningsdag 2021 een geweldig mooi feest is geworden.”

Niet onbelangrijk: alle prijswinnaars krijgen binnenkort bericht op welke wijze zij hun prijs in ontvangst kunnen nemen.