Roeland Janssen (met hoed) overhandigt Rhenens burgemeester Hans van der Pas het fietsrouteboekje. (foto: Marco Diepeveen) Foto: foto: Marco Diepeveen

Fietsen in het spoor van voedseltransporten

RHENEN/WAGENINGEN – Museum De Casteelse Poort in Wageningen en Stadsmuseum Rhenen hebben een fietsrouteboekje ontwikkeld die de voedseltransporten van operatie Faust herdenkt. Vlak voor de bevrijding zorgden Canadezen én Duitsers voor humanitaire bevoorrading van het hongerende westen van ons land.

De historische fietsroute van 9 kilometer, gekoppeld aan QR-codes voor aanvullende informatie, voert van Wageningen naar Rhenen. Van De Casteelse Poort naar het Stadsmuseum Rhenen.

Fietsers volgen de weg van de tweehonderd militaire trucks met voedsel, dat opgeslagen lag langs de Nude (N225). Onderweg passeren ze de Grebbeberg met een deel van de Grebbelinie en ook boerderij Noda aan de Nude. Hier vond de coördinatie plaats van operatie Faust (2 tot en met 10 mei 1945) en werden de voorwaarden voor de Duitse capitulatieovereenkomst nader uitgewerkt.

Het handzame fietsrouteboekje is een initiatief van Theo Guiking, betrokken bij het Wageningse museum, en Roeland Janssen, ontwikkelaar van een internationale bevrijdingsfietsroute. Wageningen45 en Stichting De Greb stelden adviezen en beeldmateriaal ter beschikking. Het boekje is te koop in de musea, bij hotel De Wereld en later op meerdere locaties. Van het bedrag gaat één euro naar voedselbank Neder-Veluwe.

Na de zomervakantie start een scholenproject voor de groepen 8, gekoppeld aan de herdenking van operatie Faust en de bijbehorende fietsroute. Dit bestaat uit een lesuur over de voedseltransporten met vertoning van beeldmateriaal en een begeleide fietstocht.