Van links naar rechts: generaal-majoor Rob Jeulink, Monique van de Vijver en burgemeester Hans van der Pas. (foto: Marco Diepeveen) Foto: Marco Diepeveen

Opnames herdenkingsconcert Slag om de Grebbeberg

RHENEN - In plaats van een live concert met publiek in de Cunerakerk zoals gebruikelijk, vonden er op 12 april tv-opnames plaats in de eveneens Rhenense Gedachteniskerk. De Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso voerde daar het jaarlijkse herdenkingsconcert uit van de Slag om de Grebbeberg.

"Een toepasselijkere locatie kun je je niet voorstellen", aldus Monique van de Vijver, voorzitter van Stichting Vrienden van de Gedachteniskerk. Deze organisatie wil het rooms-katholieke bedehuis als cultureel en historisch erfgoed behouden voor de toekomst. Eind dit jaar komt het kerkgebouw - gebouwd als kerk en herdenkingsmonument voor alle oorlogsslachtoffers - in de verkoop.

Vanwege corona trad het orkest op in kleinere ensemble-bezetting. "De akoestiek is geweldig, onder het parachutevormige dak", glundert chef-dirigent majoor Tijmen Botma.

Burgemeester Hans van der Pas en generaal-majoor Rob Jeulink, plaatsvervangend commandant Landstrijdkrachten, beluisterden een deel van de opnames. "Prachtig dat we toch zo vorm kunnen geven aan de herdenking, ondanks de coronabeperkingen. Zulke initiatieven juicht de gemeente van harte toe."

Verrast liet Jeulink zich rondleiden door de kerk. "Ik kom hier voor de eerste keer. Wat een fantastische locatie en wat een fantastische activiteit. De herdenking van de Grebbebergslag verdient deze aandacht."

Stichting Slag om de Grebbeberg en stichting Vrienden van de Gedachteniskerk organiseerden het herdenkingsconcert. De uitzending is op 4 mei op RTV Utrecht, voorafgaand aan de Dodenherdenking op de Grebbeberg.