Bouw Vikingschip. (foto: Rob Moret)
Bouw Vikingschip. (foto: Rob Moret) Foto: Rob Moret

Vikingschip gaat te water

RHENEN - Het is ruim tien eeuwen geleden dat Dorestad, het huidige Wijk bij Duurstede, behoorde tot een van de belangrijkste en meest succesvolle handels plaatsen van Noord-Europa. Het lag op een commercieel knooppunt. De Vikingen, die woonden in Denemarken, Zweden en Noorwegen, lieten hun oog op deze rijke plaats vallen.

In Zweden lag de plaats Grebbestad. Grebbestad ligt in de provincie Vastra Gotalands Lan in Zweden. De Vikingen uit Grebbestad vestigden zich in Rhenen en bouwden boven op de Grebbeberg de Ringwalburcht. Nog steeds aanwezig. Rhenen wordt daar om ook wel Grebbestad genoemd. Vanuit deze burcht plunderden in 834 en 863 de Vikingen Dorrestad.

Rhenen lag dus aan de limes van de Romeinen, ook de Vikingen verbleven hier. Heel wat Rhenenaren hebben nog de kenmerken van Vikingen. Een groot verschil met mensen uit Veenendaal en Wageningen.

In 1021 werd voor de laatste keer over Dorrestad gesproken.Ter gelegenheid van dit historische feit, duizend jaar, zijn ruim een jaar geleden vrijwilligers begonnen met het bouwen van een Vikingschip op Remmerden. Eerst werd de kiel gelegd en langzaam vorderde het volledig houten schip.

Donderdag zal burgemeester Hans van der Pas dit historische schip dopen en daarna gaat het bij Moeke te water in de Rijn. Slechts een beperkt aantal gasten is daar voor uitgenodigd. Vanaf De Buitenomme kan man een glimp daar van zien.

In augustus zal er een roeiwedstrijd plaats vinden van Rhenen naar Wijk bij Duurstede. Om de historische verbintenis aan te halen komt er bovendien een wandeltocht van 40km tussen Wijk bij Duurstede en Rhenen.

Vikingschip. (foto: Rob Moret)
Kiem Vikingschip. (foto: Rob Moret)