Eigenaar worden van een historisch stukje Rhenen?

RHENEN – Inwoners van Rhenen en belangstellenden hebben de unieke kans om mede-eigenaar te worden van de prachtige voormalige brandweerkazerne in het centrum van de stad.

Om het karakteristieke rijksmonument te behouden voor deze en toekomstige generaties, wordt het pand verduurzaamd en omgebouwd tot een multifunctionele ontmoetingsplek voor ondernemerschap, kunst, cultuur en maatschappelijke projecten. Hedy van der Poel, initiatiefnemer van stichting ’t Brandtweer: “Iedereen die Rhenen een warm hart toedraagt en actief onderdeel van dit prachtige project wil worden, kan vanaf vandaag certificaten aanschaffen en daarmee mede-eigenaar worden van een historisch stukje erfgoed.”

Onderneem, ontmoet, ontdek

Een collectief van bewoners en ondernemers uit Rhenen spant zich in om de leegstaande kazerne nieuw leven in te blazen, waarbij het oude karakter behouden blijft en de bestemming een eigentijdse moderne aankleding krijgt. ´t Brandtweer wordt een ontmoetingsruimte waar iedereen terecht kan, om te werken, om te vergaderen, een workshop te geven of gewoon om elkaar op te zoeken onder het genot van een goede koffie. Een plek voor ondernemers, starters, voor cultuurliefhebbers en creatieven, voor maatschappelijke vraagstukken en lezingen, voor films en workshops. Kortom, een broedplaats voor vernieuwende initiatieven, midden in het Museumkwartier, het historische hart van Rhenen.

Word mede-eigenaar en koop een certificaat

Om het unieke gebouw te behouden heeft een groep van sociaal ondernemers uit Rhenen Stichting ’t Brandtweer opgericht. De ondernemers voelen zich betrokken bij de stad en willen graag bijdragen aan het culturele, sociale en toeristische klimaat. Belangstellenden krijgen nu de mogelijkheid om door het kopen van certificaten mede-eigenaar te worden. “Een unieke kans denk ik. Je helpt mee aan behoud van het pand, laat het museumkwartier weer bruisen en je krijgt een tastbare binding met een stukje geschiedenis van Rhenen,” zegt Mujibor de Graaf, penningmeester van Stichting ‘t Brandtweer.

Er zijn genoeg redenen die de aanschaf van een certificaat (vanaf 5000 euro) zeer interessant maken. Mujibor de Graaf: “Je geniet als mede-eigenaar van vele voordelen, waarbij we denken aan voorrang bij verhuur, korting op activiteiten of toegang tot speciale evenementen en je profiteert van de waardevermeerdering van het gebouw. Het is een investering voor de langere termijn. Wie wij zoeken? Iedereen die zich geroepen voelt om mee te helpen aan dit prachtige initiatief, om er samen met ons voor te zorgen dat Rhenen levendig en actief blijft. Voor onszelf en de generaties die komen.”

Gemeente Rhenen erg enthousiast

Burgemeester Hans van der Pas van Rhenen: “Inwoners krijgen een mooie kans om bij te dragen aan het behoud van een stukje uniek historisch erfgoed in de Benedenstad. En tegelijkertijd draag je op deze manier bij aan een nieuwe ontmoetingsplek, die past bij de ontwikkeling van onze gemeente.”

"Wilt u binnenkort sfeerproeven? Door corona zijn het onzekere tijden, maar wij hopen snel kleinschalig van start te gaan, om mensen de kans te geven alvast sfeer te laten proeven. Wie geïnteresseerd is en meer wil weten over de mogelijkheden van dit mooie initiatief en de aanschaf van de certificaten, kan contact opnemen met de stichting ‘t Brandtweer of de website bezoeken: www.tbrandtweer.nl."