Corona-initiatief in Rhenen verbindt inwoners

RHENEN - Juist nú hebben we behoefte aan verbinding. In Rhenen is een bijzonder Corona-initiatief van start gegaan. Het initiatief 'Rhenen Verbindt' is een kunstproject over deze bijzondere tijd en hoe wij als mensen daarover denken.

“We kunnen er niet omheen. 2020 dwingt ons te leren. En om andere manieren te vinden om ons te verbinden. Met dit initiatief wil ik bereiken dat we ons meer verbonden voelen. Al is het dan symbolisch", zegt kunstenaar Mascha Bossuyt van Think Pink Studio. De winnares van Kunstenaar van het Jaar 2020 verkiezing geeft met dit initiatief vervolg aan het winnende kunstwerk. Stap voor stap is de binnenstad van Rhenen roze gekleurd. Als symbool van verbinding. Aan rood draad hangen wapperende, roze kaartjes ingevuld door mensen uit Rhenen, Elst en Achterberg. Het kunstwerk beslaat meer dan 500 meter aan kaartjes. Meer dan 1.500 antwoorden op de vraag “Wat heb je geleerd in 2020?” De roze kaartjes kleuren de stad op 7 verschillende plekken. Ieder cluster met kaartjes heeft volgens de kunstenares een andere betekenis. “Er zit symboliek in de manier waarop de kaartjes zijn opgehangen. Ieder cluster heeft een naam.

De naam en de manier waarop de kaartjes zijn opgehangen, drukken een aspect uit van verbinding (op een abstracte manier)”, zegt Mascha. 1. Stadsmuseum: Reflectie, Wat heb ik geleerd in 2020? 2. Cunerakerk: Omarmen, Van verhalen van anderen. 3. Start vrijheidsroute: Vrijheid, Keuze om verbinding te maken 4. Bij Martino’s: Afstand, Overbruggen van verschillen 5. Door de Molenstraat: Ruggengraat, Op één lijn komen 6. Pleintje bij Jumbo: Diversiteit, leven in een complexe samenleving 7. Vanaf het Elizabeth Plantsoen en de Brakken vier lijnen verschillende lijnen: Invalshoeken, respect voor verschillende perspectieven Burgemeester Van der Pas en kinderburgemeester Mila Petersen zijn enthousiaste ambassadeurs van het initiatief. Scholen, verenigingen en zorgorganisaties hebben ook meegedaan.

“Het is mooi om te ervaren hoe een thema als verbinding mensen dichterbij elkaar brengt. Er kwamen veel warme reacties binnen! Ik ben zeer dankbaar en hoop dat veel mensen zich laten inspireren en troosten", zegt Mascha enthousiast, “We hebben ook een heel fijn team van vrijwilligers die zich hebben ingezet om al dat werk te doen. Zonder die mensen, organisaties en hulp was dit niet gelukt.”

Bedrijvenkring Rhenen, Delta Fiber Netwerk en het cultuurplatform Rhenen steunen het initiatief en maakten het financieel mogelijk. Rhenen Verbindt ook kunstenaars Vier Rhenense kunstenaars beschilderden de inleverboxen voor de kaartjes. De stadsdichter van Rhenen maakte een gedicht over Rhenen Verbindt. Fotograaf Max ter Burg maakt bijzondere foto’s van hoe alles in de stad hangt.

En als kers op de taart is er een lied gemaakt door stemkunstenaar Bob Smeenk. Hij woont in Elst en kwam met het initiatief in aanraking. In het lied heeft hij teksten verwerkt uit kaartjes. Het lied is aangrijpend, melancholiek en soms grappig. Het lied is te beluisteren via de website. Zelf kijken Iedereen kan (corona-proof) de antwoorden lezen op de kaartjes. “Als je voor je noodzakelijke boodschappen door de binnenstad van Rhenen loopt, kun je op verschillende plekken de kaartjes zien die iedereen heeft ingevuld.” Het was nog even spannend of de kaartjes opgehangen mochten gaan worden vanwege de nieuwe regels rondom de lockdown. “Ik ben heel blij dat de gemeente heeft meegedacht hoe we het wél konden doen binnen de regels. Als je gaat kijken bij de kaartjes blijft het uiteraard belangrijk om zelf goed te letten op het houden van afstand tot elkaar.” Meer informatie: www.thinkpink.studio/rhenenverbindt.