(foto: Pixabay)
(foto: Pixabay) Foto: Pixabay

Ik kom niet rond met mijn AOW!

RHENEN - Als u niet rond kunt komen van uw AOW, dan kunt u natuurlijk weer gaan bijverdienen. Maar als dat voor u niet mogelijk is dan zijn er ook andere manieren om uw AOW aan te vullen.

Toeslagen. Als u een inkomen heeft op bijstandsniveau, heeft u recht op zorgtoeslag. Woont u in een huurwoning met een huur tot 737,14 euro (2020) dan kunt u ook huurtoeslag aanvragen.

Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen. Als u in het verleden in het buitenland heeft gewoond, kan het voorkomen dat u minder AOW ontvangt. AOW-ers met een inkomen onder bijstandsniveau kunnen een Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO) aanvragen bij de SVB (www.svb.nl/nl/aio/). U heeft recht op een AIO-aanvulling als u de AOW-leeftijd heeft, in Nederland woont, geen of een onvolledige AOW krijgt, geen of weinig andere inkomsten heeft en niet te veel vermogen bezit.

Minimaregelingen. De gemeente Rhenen heeft ook een aantal regelingen voor mensen met een laag inkomen: de minimaregelingen. Hierbij kan men vrijstelling krijgen van het betalen van gemeentebelastingen en waterschapsbelastingen. Ook kunt u vergoedingen ontvangen voor lokale culturele, recreatieve en/of maatschappelijke voorzieningen of activiteiten, zoals lidmaatschappen, zwembadbezoek maar ook voor lokaal vervoer en zelfs horecabezoek! Zie voor meer informatie: https://rhenen.minimaregelingen.nl/.

"Op de website Berekenuwrecht.nl kunt u nagaan of u recht heeft op deze toeslagen. Maar u kunt ook een afspraak maken met de Formulierenbrigade in Rhenen om u daarbij te helpen, 06 83388930."