Ingezonden brief

Aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers

Het college van de gemeente Rhenen heeft in haar collegeprogramma opgenomen dat zij het fietsgebruik wil stimuleren door te zorgen dat fietsen een comfortabel en veilig alternatief is.

We zijn nu 2 1/2 jaar verder na de opstelling van deze woorden. Op gebied van fietsveiligheid is weinig gerealiseerd. We kennen nog steeds onveilige situaties bij het viaduct en de kruising bij Achterberg met de N233. Maar ook op de Herenstraat, waar vrachtauto’s met opleggers met hoge snelheid langs fietsende schoolkinderen razen. Het wachten is op het moment dat een kind onder een vrachtwagen vandaan gehaald moet worden.

Het college wijst naar de provincie. Met deze strategie zal geen vooruitgang worden geboekt. Blijkbaar voelt het college te weinig verantwoordelijkheid om iets aan de gevaarlijke verkeerssituaties te doen. Daarnaast is het college duidelijk onmachtig om met de provincie afspraken te maken over de verkeersveiligheid.

De cijfers geven blijkbaar geen aanleiding om gevaarlijke verkeerssituaties aan te passen. We moeten dus eerst wachten op slachtoffers. Maar cijfers lees je achter een bureau. Het zou een college sieren om deze situaties dagelijks in het echt te ervaren. En ook ter plekke te luisteren naar de oplossingen van inwoners en ondernemers.

Het zou goed zijn dat het college veel meer prioriteit geeft aan verkeersveiligheid. En niet af te wachten wat de provincie gaat doen en op de handen te blijven zitten. Aanpassingen hoeven echt geen grote en dure ingrepen te zijn. En dus nu daden in plaats van woorden.

Frank Bongers, Rhenen.