Orange the World

BETUWE - In meer dan negentig landen wereldwijd wordt tussen 25 november ( de internationale dag tegen geweld tegen vrouwen) en 10 december (internationale mensenrechten dag) zestien dagen lang actie gevoerd tegen geweld tegen vrouwen. Nederland doet voor de vijfde keer mee.

Om deze actie te ondersteunen worden veel Overheidsgebouwen oranje belicht. In Arnhem wordt dit jaar samen met de burgemeester de landelijke aftrap gegeven met afgevaardigden van o.a. vrouwenservice club Zonta Arnhem en omstreken met ook leden in de Betuwe. Het Gemeentehuis, de fontein voor het Provinciehuis en ook het Rozet gebouw in Arnhem zullen prachtig oranje verlicht zijn.

Dat de campagne ook in Nederland meer dan nodig is blijkt wel uit recente cijfers. In ons land krijgt meer dan veertig procent van de vrouwen te maken met fysiek, psychisch of seksueel geweld in haar leven. De oranje kleur staat voor de dageraad, een hoopvolle zonnige toekomst voor vrouwen zonder geweld en dat is in alle tijden natuurlijk wat iedereen wenst maar zeker in deze coronatijd is 'Het geweld achter de voordeur' sterk toegenomen.

Heb jij te maken met intimidatie of geweld? Intimidatie of geweld door een partner, een familielid, een collega, een klasgenoot, een docent, of wie dan ook is altijd onacceptabel, altijd. Meld, om jezelf of anderen te helpen! Bel 0800-2000 en in noodgevallen altijd 112 (geweldtegenvrouwenmelden.nl).