Dementie herkennen en vertragen

RHENEN - Maandag 21 september is Wereld Alzheimer Dag. We staan dan stil bij de gevolgen van dementie: voor mensen die het hebben en voor partner en familie. We vragen verpleegkundige Conny Plomp (Buurtzorg) naar de zorg voor mensen met dementie in de gemeente Rhenen.

Conny: "De zorg voor mensen met dementie ontwikkelt zich snel. Een medicijn om het te genezen is er nog niet. Maar er zijn wel steeds meer mogelijkheden om het te vertragen. Beweging, voeding en goede zorg helpen daarbij. Maar dat helpt vooral als dementie al in een vroeg stadium herkend wordt.”

“Die vroege herkenning, dat is één van de onderwerpen waar DementieNet Rhenen zich sterk voor maakt. DementieNet Rhenen is een netwerk van samenwerkende disciplines, in de zorg rond mensen met dementie. Huisartsen, praktijkondersteuners, casemanagers dementie, zorgprofessionals, welzijnsmedewerkers en de gemeente Rhenen.”

Signaleringskaart

Volgende week verschijnt er bij deze krant een ‘Signaleringskaart Dementie’. Conny: “Daarmee willen we het brede publiek helpen om dementie in een vroeg stadium te herkennen. Zodat de persoon met (vermoeden van) dementie, met steun van familie, eerder de stap zet naar de huisarts.” Meer weten over dit initiatief? Bel dan met Kitty van den Hoek, Mantelzorgknooppunt, 06 45849059 of mantelzorg@rhenen.nl.